Tegenwind rond de Vogezen
27 mei — 12 juni 2015

titelfoto
Door de prachtige wijngaarden op weg van Kintzheim naar Molsheim

In het najaar van 2014 wilden we via de Vennbahn naar de Vogezen trekken om daar een tocht te maken, maar na twee dagen kreeg Jonne een achillespees-probleem en konden we nog net op eigen kracht naar Troisvierges fietsen om de trein naar huis te nemen! Veel rust in de maanden daarop, wat voorzichtige tochtjes in winter en vroege voorjaar en we durven het weer aan om eind mei weer de tocht naar de Vogezen op te pakken. Daarbij kijken we van dag tot dag waar we uit zullen komen en laten ons leiden door omgeving, weer en mogelijkheden. We zullen niet weer via de Vennbahn gaan maar vanaf Luxemburg eerst naar Nancy rijden.

De route van dag tot dag

Kaartmateriaal

De pijltjes ↓ ↑ ← → aan het eind van sommige tekstkolommen geven aan of je voor het vervolg naar beneden/boven of naar links/rechts moet lezen. Een foto over de gehele breedte is altijd een scheiding (einde van hoofdstuk). Combinaties zijn ook mogelijk: →↑ betekent dat je in de rechterkolom weer helemaal bovenaan verder moet lezen.

0530-glasinloodinmuseum
We wilden Nancy bezoeken vanwege de prachtige Art-Nouveau kunst. Dit fraaie glas-in-lood raam is daar een voorbeeld van.

Vught - Remich

0527-opwegnaarPC1
De verbinding tussen het station en de Alzette gaat al jaren over een soort noodbrug.
Woensdag 27 mei, 37km.
[routekaartje]

We hebben besloten om via Maastricht de trein naar Luxemburg (stad) te nemen om van daaruit snel bij de Moezel te kunnen komen. Als we 's-ochtends de treinverbinding checken, slaat de schrik ons om het hart: wegens koperdiefstal is op de verbinding naar het zuiden geen treinverkeer mogelijk! We kunnen tot Eindhoven komen en zien dan wel weer hoe het verder moet gaan, maar als we daadwerkelijk vertrekken blijkt dat het probleem al is opgelost en kunnen we de reis maken die we hadden gepland: Maastricht - Luik - Namen - Arlon - Luxemburg. We zijn rond 15.00u op het station van Luxemburg. De Belgische treinen hebben wel een hoge, onhandige instap en een kleine vrachtruimte waar maar 2 fietsen in passen!

We rijden de route naar de Moezel via de PC1, PC11 en PC7. Vanuit het station zijn we snel bij de oever van de Alzette waar de PC1 begint en fietsen we door een prachtig gebied. Het is mooi weer met 18º-24º en wat schapenwolkjes. Via Hesperange, Alzingen, Hassel en Eilsdorf rijden we naar Ellange waar een mooi fietspad over een oude spoorbaan ons naar Remich voert en we ons gereserveerde hotel snel weten te vinden.

0527-langsdealzette
Langs de Alzette

Remich - Vigy

Donderdag 28 mei, 58km.
[routekaartje]

Na een uitstekend ontbijt rijden we om 8.45u weg. Blauwe lucht, vesten nog aan vanwege de ochtendkoelte. De route gaat direct langs de oever vol met prachtige bomen en veel beelden en kunstobjecten. Door werkzaamheden aan het fietspad moeten we een deel van de route over de hoofdweg rijden, maar die is op dit tijdstip niet druk.
In Schengen koffie met Käsekuchen bij de Rewe, waar we ook direct onze boodschappen voor onderweg doen.
We vervolgen dan weer de route over het fietspad langs de Moesel tot aan Malling waarna we over de gewone weg en via Mettrich in Koenigsmacker komen waar we overstappen op de D2. We fietsen dan over een rustige weg door licht glooiend landschap naar Elzange waar we afslaan naar de zeer rustige parallelweg (aan de D2) die door de dorpjes voert. Bij Buding stappen we weer over op de D2 en passeren Elzing, Kédange, Hombourg en Aboncourt. Daar begint een stevige klim (7%-10%) naar Altroff die door de harde wind moeilijk en lastig is. We rijden verder naar Bettelainville en eindigen vandaag om 15.30u in Vigy, waar bij navraag een Chambres d'hôte blijkt te zijn. We gaan na opfrissen een pizza eten in het dorp, verkennen de omgeving (is in 5 minuten gebeurd) en keren terug naar ons adres om daar nog een tijdje in een wonderbaarlijk mooie tuin met de meest onvoorstelbare irissen rond te kijken.

0528-marcdenker
Peinzend langs de oever van de Moezel…

Vigy - Pont á Mousson

0529-opwegnaarmechy
Ter hoogte van Mechy, op weg naar Metz.
Vrijdag 29 mei, 52km.
[routekaartje]

Bij het opstaan krijg ik een SMS van mijn bank: er is een fraudepoging met mijn creditcard geweest en ze hebben die kaart geblokkeerd. Ik gebruik die kaart eigenlijk alleen maar op vakanties om reserveringen te kunnen maken bij Booking.com, en dat zou ik nu dan anders moeten doen, maar verder heb ik de kaart deze vakantie niet nodig gehad.
We krijgen een uitstekend ontbijt en kunnen ook nog eens van alles wat we lekker vinden meenemen voor onderweg!
Via de D52/D67A en D2 rollen we door lichtglooiend landschap, in mooi weer naar Metz waar we wat boodschappen doen. Het weer gaat echter betrekken als we Metz via mooie jaagpaden de stad uitrijden. Het gaat zelfs wat regenen, maar door de vele bomen langs de - onverharde - paden hebben we er (voorlopig) geen last van. We volgen eigenlijk de V50 - Charles de Téméraire. De regen gaat na een rustpauze echter harder vallen en we trekken regenjasjes én (een paar kilometer later) zelfs regenbroeken aan.
Wat aan de route wel hinderlijk is, is het feit dat je vrijwel de gehele tijd parallel aan de D6 rijdt, slechts gescheiden door de rivier. Die D6 is druk en je hoort dus ook doorlopend het geraas van het autoverkeer.
Na enige tijd stopt de regen weer en trekken wij de regenkleding uit en schakelen over op zomertenue, want ook de zon gaat nu schijnen. Het fietspad ondergaat dan vrij abrupt een verandering ter hoogte van Novéant Sur Moselle. Dan wordt namelijk duidelijk dat we over een oude spoorbaan rijden: ze hebben de bielzen laten liggen! We bonken en botsen nu over dit pad verder dat na de gevallen regen vol met modderplassen staat en de vette kluiten gaan op de fiets van Jonne tussen spatbord en wiel zitten waardoor ze niet meer vooruit komt! We moeten steeds stoppen om de vette troep eruit te krabben.
Als we bij Pagny Sur Moselle aankomen, verlaten we dit bielzenpad en gaan verder over de D952 die nu gelukkig niet druk is. In principe kun je langs de oever over het V50 fietspad naar Pont á Mousson rijden, maar niet wetende hoelang we nog over bielzen zouden moeten rijden, kiezen we de simpelste oplossing. In 2023 zien we dat het fietspad V50 helemaal geasfalteerd is.

0529-bielzenpad
Fietsen over bielzen
Toen we hier in 2023 passeerden, was het een mooi asfaltpad!

In het stadje vinden we via de VVV snel een kamer, maar kunnen daar pas om 17u terecht, dus gaan we langs de kade even uit zitten blazen. Het plaatsje is overigens idioot druk met veel te veel auto's.

0529-jaagpad
Jaagpad langs de V50 route.

Pont á Mousson - Nancy

0530-naarnancy
Vertrek uit Pont á Mousson op weg naar Nancy.
Zaterdag 30 mei, 34km.
[routekaartje]

In principe kun je de V50 volgen tot aan Nancy en dat is wat wij in grote lijnen vandaag doen, waarbij we af en toe afwijken van de route omdat het pad onduidelijk is aangegeven óf omdat we ergens anders een leuke route zien. We rijden eerst langs de bakker en nemen dan de afslag naar de sluizen en het jaagpad bij Île d'Esch en dat pad blijven we volgen to we bij de D10 aankomen. Het pad gaat nog een klein stukje verder, maar loopt dood bij de rivier. Wij slaan af op de D10 en blijven daarop rijden (800m) tot we bij de D40 weer rechtsaf slaan en naar Autreville, Millery en Custines rijden. In die laatste plaats tijd voor (dure) koffie en thee. De wegen waarop we rijden zijn niet druk, maar de omliggende snelwegen (zoals de A31) geven erg veel geluid- en stankoverlast. Na de koffie steken we weer over naar de andere oever en rijden over het fietspad richting centrum en houden op een geschikte plaats een lunchpauze voor we bij ons logeeradres zijn. Dat is gelegen in een bijgebouw van een prachtig Art Nouveau huis met originele glas-in-lood ramen uit 1900 van kunstenaar Bertin. De poort is echter dicht en in mijn bevestigingsmail lees ik dat we pas om 18.30u verwacht worden en het is nu 13u! Ik bel het bijhorende telefoonnummer en leg uit dat we wat vroeg zijn. Geen probleem, onze studio moet nog wel worden schoongemaakt, maar we kunnen onze spullen alvast kwijt, omkleden en dan op de fiets naar Musée de L'ecole en de daar in de buurt liggende bijzondere huizen. Het museum valt wat tegen, collectie staat vaak slecht verlicht in donkere ruimtes en het glaswerk van Gallé komt slecht uit de verf. In het nabijgelegen park wafels met ijs eten en dan boodschappen doen om 's-avonds in onze eigen keuken te kunnen klaarmaken.

0531-bertin
Glas-in-lood van Bertin

Zondag 31 mei, rustdag in Nancy.
We bekijken bij de eigenaar zijn prachtige Art Nouveau ramen in de serre, bezoeken in de middag de oude wijk en bezoeken het Musée des beaux-arts met een onvoorstelbare verzameling glaswerkkunst van Daum. Ook zitten we nog een tijdje in de mooie tuin bij onze studio.
Tot Nancy hebben we de route gereden zoals we thuis hadden uitgezocht, wetende dat we hier verder zouden kijken waarheen we nu kunnen, nog steeds met het plan de Vogezen in te trekken. Kaarten bestuderend besluiten we dat we dan richting Epinal moeten rijden.
De weersvooruitzichten zijn niet heel erg zonnig…

0531-nancyglas
Glaswerk in Museum des beaux-arts in Nancy. Click hier voor een speciale versie.

Nancy - Epinal

0601-sluisnaarbayon
Langs de Ruisseau de L'etang
Maandag 1 juni,43km.
[routekaartje]

Het heeft vannacht veel geregend en het blijft regenen tot zeker 11u. Dan gaan we inpakken en rijden droog weg rond 12u. Het blijft de rest van de dag ook droog, maar het is wel doorlopend bewolkt en maar 12º tot 15º. Via het fietspad langs het Canal de la Marne au Rhin rijden we heel plezierig de stad uit. Bij Laneuveville slaan we weer rechtsaf om naar de Moezel toe te rijden via een erg mooi stuk - met veel sluizen - langs de Ruisseau de L'etang tot aan Messein. Daar wordt water uit de Moezel het kanaal ingepompt! Via Richardmenil en Flavigny sur Moselle rijden we over de D570 naar Bayon. Het nog niet voltooide V50 fietspad zou wel begaanbaar zijn als het niet zo had geregend (de status van het pad is "gepland" – als we er in 2023 langs/overheenrijden is het helemaal af!).
Als we in Bayon aankomen zijn de hotels aldaar zó erg (ligging en kwaliteit), dat we daar besluiten om de trein naar Epinal te nemen. Eenmaal daar aangekomen oogt dat plaatsje overigens ook allemaal erg grauw en grijs en het hotel is een nogal treurige boel, maar goed, we hebben een bed voor vanavond!

0601-stationtrapafmetfietsOp het station van Bayon sjouwen we de fietsen...

Epinal - Fresse sur Moselle

0602-voievertehautvosges
Op het Voie-verte de Vosges op weg naar Le Thillot
Dinsdag 2 juni, 58km.
[routekaartje]

Vandaag gaan we naar Le Thillot en tot aan Remiremont gaat dat over een rustige D-weg. Daarna hebben we tot onze eindbestemming een prachtig fietspad: het Voie-verte de Haute Vosges.
De zon schijnt de hele dag, maar helaas hebben we ook de wind de hele dag fors tegen. Even voorbij Le Thillot vinden we in Fresse sur Moselle een B&B.
We doen boodschappen, eten op de kamer en maken plannen voor een vervolg: blijven we aan de westkant van de Vogezen of steken we door naar de oostkant om wat meer profijt van de wind te hebben? Dat laatste lijkt ons wel een goed plan, dus morgen steken we via de Col de la Schlucht over naar de andere kant!

0602-voieverte

Fresse sur Moselle - Le Collet

0603-laclispach
Lac Lispach langs de D34c.
Woensdag 3 juni, 40km.
[routekaartje]

Het is stralend weer en we ontbijten samen met de eigenares die vertelt dat ze een enthousiast motorrijdster is. We rijden rond 9u weg het plan is om vandaag naar Gérardmer te rijden waar we in 2005 ook al waren. We rijden eerst naar Le Thillot waar de klim naar de Col de Ménil begint, 6 kilometer lang en een hoogteverschil van 131 meter, 2% klimmen, daar zullen we niet van omvallen! We stoppen even in Le Ménil om boodschappen te doen en klimmen dan rustig verder.

0603-jonnebankje
Rustpunt vlak voor de Col de Ménil. Niet veel veranderd sinds 2005.

We houden halt bij hetzelfde huisje en bankje als in 2005, maken er een foto en zijn kort daarop bij de col waarna we direct weer afdalen naar Cornimont voor de koffie van vandaag.
Daarna - weer klimmend - op weg naar de de lunchplaats voor vandaag: La Bresse, waar we onder een boom in het stadspark gaan zitten eten. We herkennen veel van 2005.
We zitten na de afdaling van de Ménil en de daaropvolgende klim weer op 660m en moeten nu naar de Col de la Schlucht (1139m). We nemen de D34, maar na 1,5 km kom ik erachter dat ik de D34c moet hebben! Omkeren dus, dalen en weer opnieuw beginnen aan de klim over een prachtig weggetje, maar wel drukker dan we ons van 10 jaar geleden herinneren. Dat ligt misschien aan het feit dat we in 2005 in de herfst reden terwijl we nu in zomerweer rondrijden, het wordt vandaag 32º!
Op de Col de Feignes besluiten we om naar de Col de la Schlucht te gaan en daar verder te zien waar we naartoe zullen gaan. Het weggetje dat we nu nemen is een gemeen, steil kreng waar we veel moeten lopen op de stukjes 10%-12%. Het is gelukkig maar 3 kilometer en het eindigt op de Col le Collet waar een hotel blijkt te staan dat ook nog kamers vrij heeft, een ideale plek om vandaag te stoppen.

0603-hotellecollet
Ons hotel op de Col de Collet.

0603-uitzichtcolcollet
Avond-uitzicht op de Col de Collet.

Le Collet - Kintzheim

0604-uitzichtschlucht-ochtend
Vanaf de Col de la Schlucht is dit 's-ochtends het uitzicht!
Donderdag 4 juni, 67km.
[routekaartje]

We staan om 6.45u op, eten ons eigen ontbijt en rijden om 8.20u weg voor het laatste stukje (2km) klimmen naar de Col de La Schlucht. Het is niet meer dan vals plat. ↓

0604-marcschlucht
Op de col is het bord nog onveranderd.
Ik ben 10 jaar ouder...

Op de col is het restaurant - waar we 10 jaar geleden hebben gegeten - gesloten en ook de overige bedrijven daar zien er nogal vervallen uit. We dalen vervolgens door prachtige bossen, nog wat fris maar het wordt al snel warmer.→

0604-bordjenietzichtbaar
De bordjes voor de fietsers zijn niet altijd goed te vinden!

We zijn om 9.30u in Munster voor koffie en gebak en rijden daarna een prachtige route in heet weer (30º) naar Turckheim om van daaruit in steeds heter weer (35º) naar Kintzheim te rijden over de Véloroute du Vignoble.
Het is een route tussen de wijngaarden maar soms wat saai omdat bijvoorbeeld de bloemen in de bermen zijn doodgespoten. Ook hebben we vrij veel tegenwind...
We passeren een ooievaarskolonie en eenmaal in Kintzheim vinden we via de VVV een leuk B&B waar we een koele kamer hebben, want als we later gaan eten (Tarte Flambée) is het nog steeds heet. Pas later, in de tuin schrijvend aan dit verhaal, wordt het aangenamer.

0604-zichtopwihrauval
Tussen de wijgaarden op de hellingen ligt prachtig Wihr-au-Val.

0604-ooievaar
Vlak voor Bergheim ligt een grote ooievaarskolonie.

Kintzheim - Molsheim

0605-theesalonmetooievaars
De theesalon in Barr is bekleed met ooievaars!
Vrijdag 5 juni, 51km.
[routekaartje]

We staan vroeg op omdat voor vandaag erg heet weer wordt voorspeld en we zitten om 8.30u op de fiets en rijden de prachtige wijnroute langs Scherwiller, Dieffenthal, Dambach en Itterswiller naar Barr voor een heerlijke ijskoffie in een prachtig koffie- en theesalon versierd met veel ooievaars.
De route is heuvelachtiger dan gisteren en gevarieerder. Maar de warmte maakt het wel zwaar, om 11u is het al 30º. We gaan via Obernai naar Boersch en tenslotte via Rosheim naar Molsheim. Onderweg halen we de 39º!
Soms moet er pittig worden geklommen vandaag.
In Molsheim vinden we via de vvv een kamer (met airco) in hotel Le Bugatti. De supermarkt is er vlakbij en daar halen we eten voor op onze kamer.

Op de foto rechts een mooi beeld van een monnik die een wijnvat op zijn rug heeft. Dit beeld staat vlak bij Andlau.

0605-wijngaard

Molsheim - Sarrebourg

0606-saverne
Het Marne-Rijnkanaal in Saverne.

0606-savernekanaal2
Langs het oude Marne-Rijnkanaal is het een prachtige route
Zaterdag 6 juni, 72km.
[routekaartje]

We staan om 6.30u op, eigen ontbijt en weg om 8u. We volgen de fietsroute VV30 die naar Saverne voert, daar kunnen we namelijk weer mooi naar de andere kant van de Vogezen waarbij je in 18km slechts 150 meter hoeft te klimmen. Het is een mooie route die vrijwel steeds over vrijliggende fietspaden voert of over rustige landwegen. Na Romanswiller is de route onduidelijke aangegeven, je moet via Allenwiller en Salenthal rijden en komt dan op een landweg naar Marmoutier waarna je naar Saverne rijdt.
Daar begint het Marne-Rijn kanaal met het fietspad erlangs, de V52.

Dat brengt ons in Lutzelbourg waar absoluut helemaal niets te beleven valt, maar waar wel het mooiste stuk van de route begint: het oude Marne-Rijn kanaal met prachtige sluiswachterswoningen en sluizen in een bijzondere omgeving! Het nieuwe (in gebruik zijnde) kanaal loop parallel aan dit kanaal.
Na Arzviller klimmen en dalen in de richting van Niderviller waar we naar een hotel zoeken, maar alles blijkt bezet! Dan door naar Sarrebourg, een lelijke stad maar via de vvv vinden we een Ibis-hotel buiten de stad waar we een mooie, rustige kamer hebben. Boodschappen bij Lidl die vlakbij is gelegen. We eten op de kamer.

0606-savernekanaal
Het oude kanaal is niet meer bevaarbaar…

Sarrebourg - Zetting

0607-bebing
Via rustige weggetjes rijden we langs Bebing naar het kanaal van de Sarre.
Zondag 7 juni, 67km.
[routekaartje]

We worden om 6u wakker, staan op en gaan na wat getreuzel eerst ontbijten. Daarna inpakken en vertrek om 8.30u. We zitten direct aan de route en via Bébing en Kerprich aux Bois rijden we naar het kanaal van de Sarre. Langs dit kanaal ligt 50 kilometer prachtig fietspad, dat mooi door het landschap slingert en mooi rustig van al het overige verkeer ligt. Zeker de natuur is in het eerste gedeelte erg mooi en prettig om doorheen te fietsen.
Jonne heeft gisteren bij een ongelukkig bocht haar knie een beetje verrekt en vertrekt vandaag met een dikke, pijnlijke knie.

Wel belangrijk om te weten is, dat langs het kanaal nergens iets is waar je kunt eten of drinken (tenzij je kilometers van de route afwijkt) en dat je dus goed voorzien op pad moet gaan.
Wat ons vandaag echter opnieuw opbreekt is het feit dat er wéér een stevige NO-wind staat die we dus de gehele weg tegen hebben! We stoppen vaak voor korte pauzes, want die hebben we echt wel nodig onder deze omstandigheden.
We stoppen in Zetting in een erg leuk B&B waar de eigenarares voor ons in de nabijgelegen pizzaria onze pizza's bestelt.

0607-kanaalsarre
50km heel goed fietspad langs een prachtig kanaal door een vriendelijke omgeving. Jammer dat je de wind niet uit kunt zetten…

Zetting - Bad Ems

0608-sarreguemines
De oever in Sarreguemines
Maandag 8 juni, 49km.
[routekaartje 1]

Sinds 1 juni (ons vertrek uit Nancy) hebben we te maken met aanhoudende en stevige tegenwind! Toen wij naar het zuiden fietsten kwam de wind uit het zuiden, en toen wij van richting veranderden en naar het noorden gingen fietsen, hopend op een stevige rugwind, draaide die wind ook!
Daarom hebben we besloten om in een heel andere hoek te gaan fietsen: het Lahndal. Daarvoor moeten we wel de trein nemen en dat betekent dat we eerst naar Saarbrücken moeten fietsen.

[routekaartje 2]

We rijden weg om 9.30u en zijn vrij snel in Sarreguemines en zonder verder oponthoud (maar wel met wind tegen) komen we ook in Saarbrücken waar we om 11.45 aankomen en de trein naar Koblenz nemen waar we om 16u weer uit de trein en op de fiets stappen. Eerst nog even boodschappen doen en dan het bekende fietspad naar Bad Ems nemen waar we in Parkhotel Bad Ems een erg leuke kamer hebben waar we ook uitstekend onze eigen maal kunnen bereiden: brood, kaas en wijn!
Helaas hadden we vandaag ook in deze omgeving de wind tegen…

0608-langsdelahn
De route langs het Lahndal op weg naar Bad Ems.

Bad Ems - Runkel

0609-kloosteranrstein-2
Klooster Arnstein langs de Lahn. Op de voorgrond slot Langenau.

Dinsdag 9 juni, 39km.
[routekaartje]

We staan om 7u op en gaan een baantje trekken in het zwembad van het hotel! Daarna een goed ontbijt en we rijden weer. We zijn snel in Nassau (voor koffie met gebak) en rijden verder waarbij we wat moeten klimmen tot aan het klooster, sterk dalen en rustig verder rijden naar Larenburg. Daar missen we net de trein naar Limburg (om het stuk weg over te slaan dat wegens enorme drukte en sterke stijging niet wordt aangeraden) en moeten een halfuur wachten op de volgende.

We hebben geen fietskaartje omdat op het station niets kan worden gekocht en gaan ervanuit dat dat in de trein wel kan. Dat blijkt ook zo te zijn.
Dan vanaf Limburg naar Runkel fietsen waar we snel een hotel hebben gevonden. Ook vandaag staat hier te veel wind om plezierig te kunnen fietsen…

0609-jonne-boom
Prachtige boom op het fietspad op weg naar het Arnstein klooster

Runkel - Nierst

Woensdag 10 juni, 35km.
[routekaartje 1] [routekaartje 2]

Na eenvoudig ontbijt rijden we weg in de richting van Weilburg. Na 1 kilometer krijgen we zó de pest aan die niet aflatende koude, rottige tegenwind dat we omkeren, over de hoofdweg naar Limburg racen (ja, nou hebben we wind mee!) en daar de trein naar Koblenz nemen. De volgende trein hebben we naar Keulen en nog weer verder naar Neuss waar we uiteindelijk om 15u op de fiets stappen en naar Nierst fietsen in warm weer en zonder storende wind! We hebben vandaag wel pech met de treinverbindigen: de eerste trein heeft veel vertraging en bij alle volgende treinen kiezen we steeds de langzaamste…

0610-marcrijn
Langs de oever bij Neuss

Nierst - Birten

Donderdag 11 juni, 76km.
[routekaartje]

Na een goed ontbijt rijden we om 9u weg naar Gellup-Stratum waar we boodschappen doen en rijden daarna richting Krefeld waar we ons zo gunstig mogelijk een weg door de drukke stad zoeken. Via het Stadtwald gaan we dan naar Traar waar we een fantastische ijskoffie nemen bij een echte Italiaanse ijssalon.

Via Tönisberg, Aldekerk en Sevelen rijden we naar Birten waar we bij Vrienden op de Fiets een kamer hebben gevonden.
Doordat de route vandaag door een landelijke, bosrijke omgeving liep, hebben we vrij weinig last van de wind (die er dus ook hier weer was…).

0611-jonneteunisberg
Landschap bij Tönisberg

Birten - Vught

Vrijdag 12 juni, 119km.
[routekaartje]

We rijden na een minimaal ontbijt weg en over de 2LR route rijden we door een prachtig, bosrijk en glooiend landschap, meestal over rustige landwegen.
In Winnekendonk is de ijszaak nog gesloten en dus rijden we door naar Kevelaer waar we wél een ijskoffie kunnen krijgen. We trekken verder en passeren om 11.30u de grens met Nederland en gaan dan via Wellerlooi naar het pontje over de Maas dat ons naar Blitterswijck overzet.

Het is inmiddels vaker 30º dan daaronder. Langs Wansum, Geijsteren naar de prachtige boswachterij bij Overloon daarna weer langs Westerbeek, Landhorst en een eetpauze biij Volkel in de Brabantse Hoeve.
Dan langs Uden en Veghel door de prachtige Wijbosch bij Schijndel en we worden bij St. Michielsgestel door een onweersbui verrast die we (in een bushuisje schuilend) voorbij laten gaan. Om 20.00u staan we weer voor onze eigen huisdeur.

0612-jonneschijndel
Bossen bij Schijndel, we zijn bijna thuis…