In het najaar van 2019 fietsten we tussen Weser en Elbe een heel mooie tocht en in het voorjaar van 2020 startte ik de voorbereidingen van een tocht die in Sevilla zou beginnen waarna we noordwaarts zouden fietsen, richting Picos de Europa en vandaar richting Frankrijk en uiteindelijk richting huis. De trein nemend op trajecten waar fietsen niet aantrekkelijk zou zijn.
Covid-19 gooide echter - wereldwijd - roet in het eten, en pas na het beschikbaar komen van een vaccin kwam de wereld weer een beetje in beweging. Wij fietsten in de jaren 2020 en 2021 en voorjaar 2022 heel veel tochten van huis uit en waren gedwongen door de lockdowns om te zoeken naar routes waar de trein niet in voorkwam. Dat betekende dat we rondom huis heel veel trajecten zeer vaak hebben gereden!
Ons was al opgevallen de laatste 6-8 jaren, dat de wind in Nederland veel vaker harder waaide dan in het verleden en op onze fietstochten van huis uit brak ons dat wel eens op, omdat we onze actieradius daardoor beperkt zagen. 70-80km voor een fietstocht was geen probleem, maar werd het meer dan vonden we dat vaak vermoeiender. Daarom besloten we medio 2020 op zoek te gaan naar een e-Bike, maar hadden buiten de waard gerekend, want dat was inmiddels heel Nederland gaan doen! Er was geen fiets meer te krijgen! Pas eind 2020 lukte het ons om een geschikte e-Bike te vinden waarmee we ook langere vakantietochten met bagage zouden kunnen maken.
Het vliegtuig was daarmee al uitgesloten van de mogelijkheden, zodat we in de omringende landen, per fiets makkelijk bereikbaar, onze fietsroutes zouden gaan zoeken.
Vanaf januari 2021 hebben we op deze fietsen (een Cannondale Tesoro Neo X en een Koga e-Worldtraveller) heel veel gefietst, inclusief een aantal langere tochten in Nederland, maar tochten in het buitenland - en vooral met veel klimwerk - hadden we nog niet gedaan, vooral ook omdat de testen op corona nog veel onzeker maakte. Pas in het voorjaar van 2022 konden we onze plannen gaan uitvoeren, en we besloten om dicht bij huis te beginnen: station Heerlen!
We hadden het plan om in de Pfalz te gaan fietsen, maar wilden ook eerst de Eifel nog een stuk doen. Uiteindelijk reden we door de Eifel naar de Moezel, dan naar de monding van de Saar om tot aan Merzig langs die rivier rijden. Dan de trein naar Pirmasens en vervolgens ruim een week heel mooi fietsen in de Pfalz, een fantastisch gebied!
We besloten om daarna naar de Hunsrück te fietsen en kwamen terecht in het gebied (rondom de Erbeskopf) waar we in 2009 een beetje verdwaald waren geraakt! Een bijzondere en hernieuwde kennismaking dit keer! Tenslotte weer langs de Moezel en via de Eifel terug naar Heerlen. We hebben ruim 3 weken gefietst, 1200km gereden en 10.000 hoogtemeters verwerkt, en dat is met onze e-bikes uiteindelijk heel goed gelukt.
De pijltjes ↓ ↑ ← → aan het eind van sommige tekstkolommen geven aan of je voor het vervolg naar beneden/boven of naar links/rechts moet lezen. Een foto over de gehele breedte is altijd een scheiding (einde van hoofdstuk). Combinaties zijn ook mogelijk: →↑ betekent dat je in de rechterkolom weer helemaal bovenaan verder moet lezen.
Foto's
De foto's die op deze pagina staan, zijn met verschillende camera's gemaakt en daardoor niet allemaal van dezelfde kwaliteit en kleurruimte. De meeste foto's zijn gemaakt met een kleinbeeldcamera, maar ik heb ook foto's gebruikt afkomstig van mijn Garmin Virb Elite actioncam die ik (tbv. Mapillary) op mijn stuur heb gemonteerd. Sommige foto's tenslotte zijn met een iPhone gemaakt.
We nemen om 9u de trein naar Eindhoven. Het regent een beetje en het is grijs weer. De overstap op de trein naar Heerlen gaat soepel en in de rustige trein kunnen we ons prima naast de fietsen installeren. Met de conductrice hebben we een heel gesprek over de e-Bike van Jonne (de Cannondale), die lijkt haar wel wat voor haar dochter!
In Heerlen eerst koffie en om 11.15 lopen we door het centrum en stappen dan op de fiets. Er vallen nog wat regenspetters. De route de stad uit is één lange rechte weg totdat je even voorbij Locht de Duitse grens passeert en over de Alter Heerler Weg langs Horbach naar Vetschau fietst over een onverhard gravelpad. We zullen hier over 3 weken onder heel andere omstandigheden fietsen…
Op het kruispunt bij het bankje (we herkennen het van een fietstocht in 2021) houden we een lunchpauze. We rijden vervolgens een mooie route langs Vaals naar het Drielandenpunt en het valt op dat de klimmetjes met de e-Bikes goed zijn te doen. Wat heet, we vliegen naar boven!
In het bos daarna hebben we een leuk gesprek met een fietsersechtpaar over vakanties op de fiets.
We zijn op weg naar de Vennbahn, maar omdat we die niet vanaf het centrum van Aken wilden volgen, rijden we een route die ons pas later bij de Vennbahn doet aansluiten. Zodoende rijden we langs Preuswald, Hergenrath, Hauset en Raeren voordat we even voorbij die plaats aansluiten op de Vennbahn.
In het stuk hiervoor passeerden we tijdens een klim 2 fietsers, Christian en Rudy, op weg naar Rome (de route van Benjaminse volgend), en die zitten al op het Bahnhofcafe Raeren als wij daar ook aankomen, hoe kan dat? Waar hebben zij ons weer ingehaald?
Ze blijken de route te hebben gekozen (de Raeren Rad Rundweg) die een stuk korter is dan het traject dat ik had gekozen. We hebben een leuk gesprek met hen.
De Vennnbahn is mooi groen en het gehele traject is nu geasfalteerd. We houden diverse stops onderweg voor eten en drinken en zijn om 17.30 bij de afslag naar Monschau.
De Vennbahn ligt ruim 135 meter hoger dan ons hotel, even buiten het centrum van Monschau. Omdat het pad door het Kleines Laufenbachtal dat ik wil nemen, voor fietsers gesloten is, moeten we nu door de smalle, steile keienstraatjes van de altstadt naar ons hotel. Daarbij moeten we stukken lopen.
Bij ons hotel Burgau bellen we de eigenaar die ons laat weten hoe we binnen kunnen komen. Fetsen kunnen in de garage. Veel restaurants zijn gesloten en daarom eten we ons eigen diner: soep, brood en kaas.
We staan om 6.20 op, pakken in en eten ons eigen ontbijt. Om 8.27 zitten we op de fiets en staan om 8.36 bij de afslag naar de Vennbahn die over een prachtig pad ("Einstieg Vennbahnradweg") langs de Rur weer bereikt kan worden. Het is een sprookjesachtig pad, vlak langs de Rur, groen, rustig, licht klimmend over gravel, soms vals plat, soms dalend. Betoverend!
Na Am Alten Bade-Tümpel is het weer asfalt.
Na 8 kilometer sluiten we bij Küchelscheid weer aan op de Vennbahn. Helaas is er geen koffie te krijgen en het Draisinenstation is ook nog potdicht. De route is inmiddels een oude bekende van ons en helaas is bij de slagerij in Sourbrodt ook geen koffie meer te krijgen! Wel ontmoeten we hier ook weer Christian en Rudy!
Onze volgende halte is dan Weywertz, waar we het dorpje ingaan, zoeken naar koffie en die niet vinden, maar wel een kruideniertje waar we nog wat inslaan voor onderweg. We zijn daarna al snel bij de Vennquerbahn (Ravel L45A), die de verbinding vormt tussen de Vennbahn en de Kylldal route. We pauzeren daar nog wat om te eten en te drinken en rijden dan tot aan Stadtkyll een erg mooi traject over een oud spoortrace. Het is mooi aangelegd , maar er zijn wel wat langere, rechte stukken waar het nogal saai is. Bovendien is het ruim 30º. Ook bij Bütgenbach zien we geen plek waar we koffie kunnen drinken (zonder onze fietsen uit het oog te verliezen), dus gaan we verder, grote stukken dalend zonder de motor te hoeven gebruiken. Ook passeren we het gedeelte met de waterbuffels die in het riviertje de Warche hun verkoeling zoeken. We passeren de Kronenburger See en zijn om 14u in ons Hotel am Park. We doen boodschappen op de fiets bij de REWE op het industrieterrein buiten het dorp en eten later bij de pizzeria om de hoek bij het hotel.
Opstaan om 6.40, eigen ontbijt en inpakken en weg om 9.12u waar we weer aansluiten op de Vennquerbahn waarover we nu snel naar Jünkerath rijden waar we bij dezelfde bakker als alle andere voorgaande keren, weer koffie met gebak nemen!↓
Na de koffie nemen we de Kylldalroute die we inmiddels ook goed kennen, in 2018 reden we deze route voor het laatst, ook van noord naar zuid. →↑
Het is een mooie route met zeer veel afwisseling en daardoor minder vermoeiend dan de route die we gisteren reden.
Vóórdat we overstappen op een andere route, houden we bij Pelm een flinke lunchpauze, het is 25º-28º.
Dan nemen we de route die ons bij Daun op de Mare-Mosel-Radweg moet brengen. We rijden langs de Berlinger Bach en bij Hinterweiler fietsen we een prachtige bosroute waar we, bij een schuilhut met zicht op het Gipfelkreuz en windmolens, een lange lunchpauze houden. We zitten hier ook op het hoogste punt van vandaag: 622m.
Na de lunch dalen we naar Waldkönigen en rijden vanaf daar een stuk over de provinciale weg, niet druk en steeds dalend. We vervolgen dan weer rustig landelijk over mooie boerenweggetjes tot aan Pützborn. Daarna komen we in de stedelijke drukte van Daun terecht waarna we, als we daar doorheen zijn, op de Mare-Mosel-Radweg uitkomen. Een voormalige spoorbaan waarbij opvalt dat het in de tunnels maar een graad of 8º is!
We zijn snel in Schalkenmehren. De hotelbaas is een Limburger en we kunnen onze fietsen bij zijn schoonouders in de tuin stallen. Die helpen ons later om een afdekzeil over de fietsen te leggen als een flinke regenbui passeert. In het restaurant van het hotel kunnen we later zeer lekker eten!
We staan om 6.30 op, pakken in en krijgen een heerlijk ontbijt. Om 9.13 rijden we weg in mooi, zonnig weer. We maken wat foto's bij het voormalige station waar nu ook (naast het station) een grote camper-parkeerplaats is gekomen. Als we Gillenfeld passeren, stoppen we even om de stand van de motorbediening van Jonne's fiets wat aan te passen. Gebleken is dat die niet optimaal zat en ze haar hand raar moest draaien om hem te bedienen.
Het landschap en de fietsroute zijn erg mooi en we fietsen met gemak. Soms is het geluid van het vele autoverkeer op nabijgelegen autowegen storend. Als we bij Eckfeld aankomen rijden we daar het dorp in om een koffiepauze te houden bij Bauernhofcafé Morgenfelderhof. Je kunt hier ook prima een hotelkamer krijgen, maar het is jammer dat ze niet op Booking.com zijn te vinden. Je moet het adres zelf kennen om er te kunnen reserveren.
Onze volgende stop is bij Hasborn waar we op een picknick-plek een goede lunch houden voordat we - vooral veel dalend - richting Wittlich rijden door mooie bosgebieden, tunnels en viaducten passeren en er veel plezier in hebben!
Ook beginnen nu de eerste druivenhellingen van de Moezelwijnen in zicht te komen. Nog heel kleine druifjes zitten er nu aan de struiken. Wittlich herkennen we goed, zeker het deel waar de route dwars door de stad wordt geleid. Er zijn op dit tijdstip veel scholieren aan de wandel op de fietspaden, soms lastig! Op het industrieterrein doen we boodschappen bij de Aldi, maken een sanitaire stop bij McDonalds maar krijgen de milkshake automaat niet aan de praat.
Wegens wegwerkzaamheden moeten we een stukje over opgebroken wegen lopen, maar kunnen weer snel verder, terwijl er nu ook wat regen dreigt. Om 14.15 schuilen we onder de bomen en doen onze regenjasjes aan. Bij het verwisselen van die jasjes uit onze tassen verlies ik een van de batterijtjes van mijn Garmin stuurcamera (en als we later teruggaan om dat te zoeken, kunnen we het niet vinden! Dat was vrij logisch want dat batterijtje bleek gewoon in mijn stuurtasje te zitten!!).
We zijn om 14.23 bij het hotel en in stromende regen moeten we de fietsen van bagage ontdoen, later kunnen ze in de garage. We eten buiten bij Klostermühle Siebenborn waar we op de fiets heengaan. Het is intussen weer mooi weer geworden.
We ontbijten om 8 uur nadat ik de fietsen al uit de garage heb gehaald. Om 8.54 rijden we weg en hebben lange broek en vest aan, want het is fris en we hebben veel wind tegen. Op de e-bike is dat gelukkig niet zo'n grote tegenstander!
We rijden naar Mülheim An Der Mosel en volgen vanaf daar de Mosel Radweg tot aan Konz. De fietsroute ligt vrijwel steeds langs de Moezel en het fietst makkelijk. We zoeken koffie, maar Piesport heeft niets open of niets aantrekkelijk en ook Neumagen-Dhron laten we voorbijgaan. Bij het martelaarskapelletje staat een bankje in de zon en gaan wij zitten om over te schakelen op korte broek en minder vest! Als we doorgaan vinden we pas in Köwerich koffie.
We komen langs veel herkenbare stukken uit eerdere tochten (2009) en tegenover Mehring houden we een lunchpauze voor we verdergaan en bij Schweich de Moezel en bij Ehrang de Kyll oversteken! Industriegebieden worden doorkruist, we slingeren ons in vele bochten en we rijden op hoge snelheid naar Konz waar we om 15.15u aankomen.
Omdat via Booking.com een reservering voor één persoon in een tweepersoonskamer was binnengekomen, heeft de eigenaar ons nu verplaatst naar een andere kamer aan de voorzijde langs de drukke straat. Daar hebben we geen zin in en de eigenaar weet voor ons in een nabij gelegen hotel (4km verder) een mooie kamer te reserveren. We gaan naar Waldhotel Albachmühle in Wasserliesch en zitten daar midden in een bos in een prachtig hotel in alle rust! Bovendien kunnen we er 's-avonds uitstekend eten en is er 's-ochtends een uitgebreid ontbijtbuffet. Kortom: een prima plaats in plaats van het hotel in Konz dat in het drukke centrum ligt!
De route naar dat andere hotel kiezen we een beetje onhandig over de drukke brug, en dan het dorp in, terwijl het fietspad (dat we de volgende ochtend wél nemen) handiger was geweest.
Voor de verdere plannen van onze tocht hebben we nog niets vast uitgedacht, maar we weten wel dat we in de Pfalz willen gaan fietsen. Ik had diverse routes bedacht en we besluiten vandaag dat we naar Merzig zullen fietsen, langs de Saar, dan kunnen we morgen per trein van Merzig naar Pirmasens, zodat we de terugweg via de Hunsrück kunnen doen.
We hoeven vandaag geen al te grote afstand te rijden en bovendien vrijwel steeds langs langs de oever van de Saar. Nadat ik de fietsketting nog even heb gesmeerd, rijden we om 10u weg en zijn snel op het pad langs de Moezel waarover we snel naar de monding van de Saar rijden, een mooi punt waar de twee waterstromen elkaar raken. Dan rijden we de prachtige route langs die rivier, vrijwel steeds over vrijliggende fietspaden, meestal over de linkeroever, soms gaat de route alleen maar over de rechteroever. In Saarburg nemen we op de kade een heerlijke ijskoffie. Het is warm weer! In het vervolg (tegenover Serrig) zit een stukje pad van 200m waar je eigenlijk moet lopen (volgens de daar geplaatste bordjes een bijzonder stukje natuur). Wij zijn de enigen die zich daar aan houden…→↑
Daar waar de rivier om het plaatsje Hamm heenslingert, rijden wij de buitenbocht op het fietspad langs de autoweg, het enige, wat saaie stuk langs de route. Bij Lohmühle gaan we weer naar de andere oever en komen dan op het onverharde pad uit dat heerlijk beschut onder de bomen ligt en een feest is om te fietsen! Tegenover Saarhausen vinden we een bankje waar we de lunch kunnen houden. Daarna nog een klein klimmetje naar het uitzichtpunt bij de kapel. Daar waren we ook in 2009 en toen was het erg rustig, nu is het een drukte van belang! Dat is op de foto niet te zien, want iedereen staat achter die kapel!
We rijden de Grote Saarslinger dit keer over de buitenbocht en verlaten het bijzondere landschap als we bij Besseringen het industriële landschap binnenrijden. We naderen de (voormalige) staalindustrie rondom Saarbrücken! Maar tot dat punt rijden we niet door, we slaan al eerder af naar Merzig waar we om 15u in ons plezierige hotel aankomen.
Het restaurant van het hotel in de tuin is een plek waar we 's-avonds goed kunnen eten.
We kunnen naar de Pfalz fietsen, maar kiezen voor een vroege trein naar Pirmasens met het Saarland-Ticket van €31 voor 2 personen. De fiets kan gratis mee na 9u.
In Merzig zijn goede liften om bij het juiste perron te komen. We kunnen overstappen in Saarbrücken of in Kaiserslautern. Wij kiezen voor het eerste station omdat we dan wat meer overstaptijd hebben, maar de liftjes op Saarbrücken zijn behoorlijk klein en Jonne's fiets gaat er met zeer veel moeite in. Er zijn wel rolbanen, maar ook dat is met zo'n zware fiets een lastige klus. Mij lukt het wel, en ook Jonne weet zich uiteindelijk in die liftjes te wurmen!
Opvallend is de ruimte die de fietser hier in de treinen krijgt: De trein van Saarbrücken naar Pirmasens heeft plaats voor 16 fietsen in 2 compartimenten!
In Pirmasens zijn we snel bij het hotel, we doen boodschappen, wandelen wat rond en eten later bij de bakker aan de overkant een heerlijk stuk pizza en nemen gebak mee naar de kamer!
We bekijken de routemogelijkheden voor de komende dagen, en daar kunnen we wel een week mee vooruit!
Als we om 6.30u opstaan is het nog regenachtig en grijs en na het (slechte) ontbijt rijden we om 9.03u weg en om 9.16u zitten we wegens kou en regen bij een grote zaak in het centrum koffie en gebak weg te werken, warm te worden en trek ik ook mijn warme regenbroek aan!
Als we om 9.53u wegrijden schijnt de zon! Ik koop nog een mooie kaart van het Pfälzerwald waarop de fietsroutes goed zijn gedocumenteerd. Dan dalen we de stad uit (over lokale wegen en boerenpaden) in de richting van Niedersimten, waarbij -20% op de meter verschijnt als we dat dorpje instorten! We moeten hier goed oppassen en de schijfremmen bewijzen hun diensten. Gaan we aan de andere kant het dorp weer uit, dan wordt het 10%-12% en bewijst de motor weer goede diensten, ik rij nu met 18km/u die steile weg op!
We komen dan uit op de provinciale weg K4 waarop we snel dalen en bij Kettrichhof een korte pauze houden voor we verder dalen om uit te komen op de L478 en direct aan de overkant van die weg op een fraai bospad naar Eppenbrunn uitkomen. Na dat dorp een stuk klimmen over die L478 (zonder fietspad, maar ook zonder veel verkeer) en dan een fantastische afdaling van ruim 8 kilometer om de Grünbach heen, waarbij wij langs de kant bij een prachtig meertje onze laatste boterhammen opeten voordat we naar ons hotel rijden waar we om 13.15 aankomen.
Het is een mooi gebied, we hebben een ruime kamer met balkon en we vragen of we hier 2 dagen kunnen blijven, want er zijn fiets- en wandelmogelijkheden genoeg. Dat blijkt geen probleem.
Vanuit onze kamer hebben we zicht op de Lindelskopf en het gebied daar omheen is zeer waterrijk en er zijn veel wandelingen uitgezet. We maken daar later op de middag een 2 uur durende klimwandeling naartoe. Een prachtig bos met een heleboel houtsnijkunstwerken van sprookjesfiguren voordat we een zeer sterke klim naar het hoogste punt moeten maken, daar zitten stukken tot 25% bij!
Woensdag 25 mei, Biosphärentour, 46km.
[routekaartje]
Vandaag rijden we een rondroute die hier is uitgezet: De Biosphärentour. We rijden hem met de klok mee en het deel van Fischbach tot Dahn is een onvoorstelbaar mooie woudroute! Enorme bossen, beekjes, meertjes, weiden, af en toe een ree en een enorme rust, want we rijden vrijwel alleen en worden slechts ingehaald door één fietser. De route is deels onverhard, maar heel goed te doen en we rijden hem ook morgen weer, maar dan met bepakking. Na Dahn rijden we meer van dorp naar dorp, maar ook hier zijn de tussenliggende bossen en weiden waar we door rijden weer erg mooi. Een heel verrassende tocht.
We willen nu kijken hoe en waar we in de Pfalz nog meer kunnen fietsen en besluiten daarom vandaag naar Hauenstein te fietsen. De grootste "Schoenenstad" ter wereld, zoals daar overal wordt vermeld! Dat weten wij ook pas als we er aankomen en overal enorme, rode, schoenen staan en er tientallen schoenwinkels en verwijzingen naar voormalige schoenfabrieken opduiken.
We rijden tot aan het Moosbachtalstation (ten noorden van Dahn) dezelfde route als gisteren en ook met bepakking is dat goed te doen. Het is nu wat grijzig weer en in de lange afdaling zelfs koud en er vallen wat druppels. Tot aan Hinterweidenthal hebben we de regenjacks aan. Daar komen we terecht bij een fantastische Konditorei waar we koffie en gebak nemen om weer op te warmen. Het is een drukbezochte zaak.
We vervolgen dan de route (de Pirminius Radweg) naar Hauenstein waarbij we vaker langs de drukke autoweg rijden en wat meer verkeerslawaai horen. We zijn vroeg bij ons hotel, installeren ons en maken later nog een prachtige wandeling in de heuvels rondom Rausloch. Mooie uitzichten op de kathedraal.
Het hotel heeft een uitstekend restaurant waar we 's-avonds heel goed eten!
We krijgen een zeer uitgebreid ontbijt en rijden om 9.43u weg en om 9.50u trekken we warme jasjes en vesten aan! Het is te fris om zonder te fietsen. Grijs weer en veel wind. We fietsen de route van gisteren weer terug tot aan Hinterweidenthal en stappen ndan over op de Pfälzer Wald Radweg. Een heel mooi stuk door het bos vlak langs de spoorbaan. Stil!
In Münchweiler An Der Rodalb is geen koffie voorhanden en we rijden weer een stukje fietspad langs de hoofdweg met veel verkeer en dan weer het bos in tot aan Rodalben waar we wél koffie vinden. Tijdens deze koffie krijgen we een berichtje van Booking, dat ons hotel Ari volgeboekt bleek te zijn en dat zij (Booking) een ander hotel in Kaiserslautern voor ons hebben gereserveerd. Daar hebben we helemaal geen zin in en voorlopig reageren we ook niet.
We rijden weer een langer stuk langs de hoofdweg, dan weer een stukje bos enz. Dat is op deze route standaard. De kwaliteit van het fietspad is goed, de drukte op de naastliggende weg is vervelend.
In Queidersbach kijken we even bij een nieuw hotel, maar dat gaat pas in juni open. Ook bij Gelterswoog zien we geen geschikte plek.
500 meter voor we bij hotel Ari aan zullen komen, worden we door dat hotel gebeld en ze leggen uit wat er aan de hand is. Als we bij ze langs komen kunnen we een oplossing zoeken. Dat doen we en ze vinden voor ons een uitstekend hotel in Morlautern, 10 kilometer verder. Heel rustig gelegen en we kunnen er ook eten!
We rijden dan een druk stuk langs Kaiserslautern en dan verder door een prachtig rustig bos tussen de A6 en het Gewerbegebiet West met tot slot een stevige klim naar ons hotel Hasselberg waar we een vriendelijke ontvangst krijgen. We eten er gegrilde forel!
Na een karig ontbijt rijden we om 9.05u weg en dalen over de hoofdweg (geen fietspad maar ook geen verkeer op dit moment) naar Otterbach waar we op de Pfälzer Land route komen waar we bij een supermarkt langs dat pad onze boodschappen doen. Dan door naar Katzweiler waar we de route langs de hoofdweg verlaten en aan een geleidelijke klim beginnen die ons in 12km 90m hoger brengt. We komen daarbij langs Weilerbach (niet wetende dat we daar 2 dagen later in een hotel zullen zitten) en Schwedelbach waarna we de rest van de route voornamelijk zullen dalen en langs Reichenbach-Steegen, Oberstaufenbach, Niederstaufenbach en Friedelhausen komen en we uiteindelijk bij Altenglan op de Glan-Blies route uitkomen (waar we in 2009 ook waren). Destijd was het regenachtig en koud, nu zonnig en droog en wel weer veel wind. Temperatuur van 15º-16º.
Het is een mooie route waar veel wordt gefietst, en ook de ernaast gelegen Draisinenbahn is zeer druk in gebruik vandaag. Soms rijden hele groepen met elkaar in feestelijke stemming!
Bij het binnenrijden van Ulmet gaat de route rechtsaf om het dorp heen, maar door onoplettendheid rijden we het dorp in en komen pas later weer op de route uit. We arriveren om 14.12u bij het station van Lauterecken waar in het stationsgebouw een aantal vakantiewoningen zijn gemaakt. Als we arriveren barst net een korte regenbui los en moeten we in die bui onze spullen binnenhalen en de fietsen opbergen. De bui duurt hooguit 15 minuten! Onze vakantiewoning heeft alle ruimte en ligt direct aan het station, waar nog treinen komen en gaan. Maar last heb je er niet van.
We doen boodschappen bij de LIDL aan de overkant en bereiden ons eigen diner.
We hebben besloten om nog een rondje door het noorden van de Pfalz te maken. We volgen eerst nog de Glan-Blies route tot aan de Nahe en nemen dan daar de fietsroute door het Alsenz dal terug naar Kaiserslautern waarvandan we uiteindelijk in de richting van de Hunsrück zullen rijden waar we ook nog graag de Erbeskopf willen zien!
We vertrekken om 9.15u, het is nog fris en we hebben 2 vesten en lange broek nog nodig. Uiteraard is ook de wind weer tegen. We rijden door een prachtig landschap in enorme rust met prachtig licht van de nog laagstaande zon over de weilanden en de rivier. We volgen die rivier tot aan Meisenheim waar we via de tunnel binnenrijden. Daar gaan we dan de Altstadt bezoeken, want dat was er in 2009 niet van gekomen door de regen. We nemen in het centrum een heerlijke ijskoffie.
We vervolgen daarna de route langs de Glan tot die in de Nahe uitmondt en wij de Nahe radweg gaan volgen. Ook dat is een mooi aangelegde route en goed te fietsen.
Tegenover Oberhausen An Der Nahe moeten we een paar steile wijnhellingen beklimmen (9%-11%). Een mooi gedeelte en ook de afdaling is weer spectaculair. Bij Niederhausen steken we de Nahe over en rijden dan op de andere oever een erg mooi - onverhard - pad met een fantastisch zicht op de Rotenfels bergwanden. We pauzeren hier ergens op een bankje onder schaduwrijke bomen.
Bij Bad Münster am Stein Ebernburg gaan we eindelijk in zuidwaartse richting rijden en hebben de wind mee. De route loopt vanaf hier steeds in de buurt van de hoofdweg, maar ook heel erg mooie gedeelten in het dal van de Alsenz. Bij Steckweiler stuiten we weer op de situatie waarbij de spoorbomen permanent gesloten zijn, en ze pas opengaan als je je via een knop meldt bij de centrale bediening.
Bij Dielkirchen kies ik een route parallel aan de spoorbaan maar die loopt vast op een bruggetje dat via 3 treden moet worden beklommen. Met een gewone fiets geen probleem, maar met onze zware fietsen met bagage niet te doen. Als het niet anders kan (zoals een paar dagen later langs de Dhron), dan doe je het, maar nu is het een kwestie van 300 meter terugfietsen! We zijn om 15.30u bij ons hotel.
We vertrekken om 8.50u, rijden eerst langs de Lidl en vervolgen dan de mooie route langs de Alsenz en het spoor door prachtige bossen met een paar steile stukjes. Ter hoogte van Imsweiler wordt een nieuwe weg aangelegd in een tunnel door de berg heen, waardoor de fietsroute geblokkeerd is. Bordjes waarschuwen daarvoor en een omleiding is aangegeven. Alleen is dat een onverhard stuk van 15%-22%! We duwen steeds samen één fiets (met loopondersteuning aan) deze heuvel op! We komen dan uit bij de Mühlwald Hütte waar we een pauze inlassen en wat eten. ↓
We sluiten weer aan op de hoofdroute voorbij de bouwwerkzaamheden en gaan op zoek naar koffie! Schweisweiler heeft niets, maar in Winnweiler is het raak. Alleen is de Binnenstich die we bij de koffie eten van slechte kwaliteit. →↑
We rijden verder over een mooie route, goede paden en ook soms weer stukken langs de snelweg (op vrijliggend fietspad). We komen uiteindelijk in het bos terecht - bij Alsenborn - ten noorden van Kaiserslautern waar we een paar dagen geleden ook reden op weg naar Morlautern, en bij het Waldgemark Schallbrunner Tal vinden we een prachtplek voor een uitgebreide lunchpauze.
Dan rijden we - steeds over mooie bosroutes die de nabijgelegen snelwegen goed verhullen - langs Siegelbach en Rodenbach naar Weilerbach waar we om 14.45 aankomen bij het typische "motorrijders" hotel. We kunnen er echter pas om 16.00u in en geen minuut eerder! We vullen de tijd met een bezoek aan de VVV de ons veel informatie kan geven om onze route voor de komende dagen vorm te geven.
Het bezoek aan de VVV gisteren heeft een aantal mogelijkheden duidelijk gemaakt voor het vervolg van onze tocht. De Pfälzer Seentour is een geheel nieuwe route die dit jaar is uitgezet en van bordjes voorzien, en waarmee we in de richting van de Hünsruck kunnen komen zonder stukken te rijden die we al eerder reden deze vakantie. Ik realiseer me 's-nachts dat het punt waar wij vandaag naartoe rijden, de Ohmbachsee, hetzelfde is als waar we in 2009 na een behoorlijk stuk te zijn verdwaald (op weg naar de Erbeskopf) ook eindigden!
We vertrekken na een karig ontbijt, doen boodschappen bij Lidl en zijn dan snel op de Barbarossa route die door bossen en mooie open stukken voert en ons aflevert bij Ramstein-Miesenbach waar de Pfälzer Seentour ook langsloopt. Die route is een rondroute waar je overal kunt beginnen.
Deze route gaat veel door bos en een bijzonder stuk is het waar de route een heel stuk langs de hekken van Airbase Ramstein loopt. Een stil pad wat gebruikers betreft, maar het loopt ook dicht langs de A6 die een enorme rotherrie geeft.
Bij Kindsbach verandert de route van richting en bij de Silbersee is de koffiezaak dicht! Dan maar door naar Landstuhl waar we bij een misroostige Edeka koffie en gebak nemen. Het is rondom het station een treurig geheel!
Dan rijden we het mooie vervolg. De meren waar deze route langsloopt en die hem zijn naam geeft, zijn niet altijd zichtbaar of zelfs maar te bekijken, omdat ze in afgesloten natuurgebieden liggen. Wat vervelend blijft is de herrie van de A6, en daarom nemen we bij Miesau de routeverkorting naar de Ohmbachsee die ik zelf al had voorzien. Dat is een hele verbetering en in Elsbach houden we op het dorpsplein een korte lunch. Daar sluiten we ook weer aan op de Glan-Blies route en zijn via een steil bospad snel bij ons hotel. We hebben een prachtige kamer met groot balkon, het is er zeer rustig, op de camping zit vrijwel niemand en wij eten op onze kamer.
We maken in de avond een fantastische wandeling rond de hele Ohmbachsee in stralende zon!
Na eigen ontbijt rijden we om 8.48u weg. We maken vandaag een soort overstap van Pfalz naar Saar/Hunsrück, en dat merken we als aan het eind van de dag ruim 1000 hoogtemeters op onze teller staan! We zijn vanaf het hotel snel op de Glan-Blies radweg waarop het weer prettig fietsen is en die ons bij Waldmohr brengt. De plaats waar we in 2009 door slechte kaarten en bewegwijzering het spoor bijster waren geraakt. We komen nu in Jagersburg waar we koffie en slecht gebak tegenkomen.
Dan beginnen we aan de klim van de Höcherberg, 243 meter klimmen in 6 kilometer. Op dat soort stukken gebruik je wel veel van je accu op de fiets, alhoewel je met gemak naar boven gaat! Dalen naar Remmesfürth en een heel mooi stuk naar Sankt Wendel waar we bij een supermarkt een lunchpauze houden.
Daarna de stad weer uit en dan komen we op de Wendelines Radweg, een voormalig spoortraject waarop we uitstekend kunnen rijden.
Bij Oberthal gaan we weer in de klimhouding om bij de Bostalsee uit te komen om dan echt door te pakken om 176 meter in 5km te doen. Dan volgt de fraaie afdaling naar Otzenhausen waar we om 15.21u aankomen. We doen boodschappen bij de REWE en koken later ons eigen potje in het appartement.
Sommige fietspaden waren vandaag erg ruw met veel steenslag en soms ook erg steil in de afdaling. Jonne's fiets is niet helemaal prettig hiervoor en we stellen het stuur wat anders af.
Ontbijt op de kamer en om 9u weg. We dalen het dorp in, en klimmen dan naar het Primstal fietspad. Daar staat een mededeling dat dat gesloten is vanaf 19-4-2022 wegens bouwwerkzaamheden! We zien echter geen werkzaamheden en beginnen maar te fietsen. We komen op een prachtig pad waar uiteindelijk niets (meer) aan de hand is. Thuis uitzoeken levert op dat tot half mei de werkzaamheden geduurd hebben. Iemand heeft vergeten de mededeling weg te halen. De weg naar het bruggeje op dit pad (na 2,5 km) is weer zó steil, dat we elkaar moeten helpen.
Eigenlijk hebben we een klim van 400 meter in zo'n 30km te doen en de eerste stop is Hermeskeil waar koffie en gebak ons leven veraangenamen. Dan door naar Thiergarten waarbij we het laatste stuk via de aangegeven bosroute doen. En dan waar we voor gekomen zijn: de klim naar de Erbeskopf, 240m in 11km. We beginnen om 11.38 aan het prachige, stille, geasfalteerde weggetje naar de top. In 2009 kwamen we hier dalend langs en zagen toen vooral veel mist, nu is het zonnig, blauw en zien we alles! Wat een wonderbaarlijke wereld. Er is hier vrijwel niemand! Ter hoogte van de Siegfried Quelle houden we een lange lunchpauze op een mooie picknic tafel in het bos en komen wat bij in de zon, want het is wel fris.
Om 13.30 zijn we boven en zien dan wat we in 2009 allemaal niet zagen! Wat een verschil. We lopen rond, ik beklim de toren (die eigenlijk gesloten is wegens gevaar voor instorten bij storm), we verkennen alle overige uitzichten en hebben het naar ons zin.
Na 25 minuten stappen we op de fiets en beginnen aan een afdaling die tot aan Morbach duurt. Eerst nog mooi asfalt, daarna onverhard. Meestal goed te berijden maar ook steile stukken van erg slechte kwaliteit met veel losse steenslag waar we maar gaan lopen. Om 15.10u zijn we bij ons hotel dat heel erg mooi is opgeknapt en waar nog een tweede gebouw tegenaan wordt gezet. We kunnen er heel goed eten en ook heel goed ontbijten.
In Morbach zijn de grootste papierfabrieken van Europa gevestigd: Papier Mettler.
Na een fantastisch ontbijt rijden we om 9.58u weg, snel naar het dorp (Hotel annex ijssalon waar we in 2009 zaten wordt verbouwd), en dan door naar Rapperath via een mooi pad langs de Dhron. We stellen het stuur van Jonne ook een paar keer wat bij, want dat is niet optimaal. We dalen dan mooi naar Hunolstein waar de enorm steile afdaling begint die we ons uit 2009 nog goed kunnen herinneren, omdat we toen het hele stuk in - omgekeerde richting - (met de tandem) moesten lopen! Het is is tussen de 13%-15% en we komen uit bij de brug over de Dhron. De schijfremmen kunnen het makkelijk aan! ↓
Aan de andere zijde gaat minstens zo'n steil pad weer omhoog naar Haag, dat liepen we destijds ook omdat de remmen van de tandem het niet hielden, dus deze plek is voor ons legendarisch. Maar ik had dit jaar gezien dat vanaf die brug nu ook een prachtig onverhard fietspad loopt langs de oever van de Dhron tot aan Gräfendhron, een pad dat er in 2009 niet was of niet duidelijk was aangegeven. Dat pad rijden we nu dus wel, en het is er fantastisch. Veel schaduw, riviertje vlakbij en mooie doorkijkjes en landschappen en bossen om je heen. →↑
De Schalesbach is een beek die in de Dhron uitmondt en het pad dat wij rijden gaat er overheen met een bruggetje, maar…, er zit een trap om op dat bruggetje te komen!
Het zijn maar 3 treden, maar nu kunnen we niet omkeren om via de andere oever te rijden en dus moet alle bagage eraf en met de hand over de brug worden verplaatst. Ook de fietsen natuurlijk en dan kunnen we aan de andere zijde weer verder. Een mooi moment!
Bij Gräfendhron wordt het een asfaltweg en kunnen we flink opschieten en er volgt tot aan Papiermühle een strakke afdaling over een rustige weg met een korte lunchpauze op het dorpspleintje en dan gaan we over de onverharde weg weer op pad naar Neumagen-Dhron waar we opnieuw rusten en boodschappen doen. Dan gaan we via een paar Moezelslingers naar Mehring waar we in ons pension een kamer hebben die uitzicht heeft op een wijngaard en waar we onze eigen soep/brood maaltijd bereiden.
Op dit moment hebben we nog niet helemaal duidelijk hoe onze verdere route zal verlopen en daarom rijden we naar Bernkastel-Kues met het idee om dan morgen richting Koblenz te gaan en via een deel langs de Rijn weer terug naar huis te gaan. Na een goed ontbijt rijden we om 9.30u richting Bernkastel langs de Moezel. Bij de sluis van Detzem kunnen w-e mooi zien hoe 2 schepen in de sluis worden geschut. Dat gaat behoorlijk snel, in 7 minuten is het gedaan. Mooi gezicht.
Het is halfbewolkt, maar gaandeweg de dag wordt het steeds zonniger en zal het 30º worden! We drinken koffie bij hotel "Lekker" in Neumagen. We kennen deze route inmiddels. maar rijdend in een andere richting is het toch anders. We houden veel pauzes onderweg en zijn rond 14.30u bij ons hotel waar we gelukkig ook al op de kamer kunnen. We eten er 's-avonds uitstekend Indiaas! Ook besluiten we nu dat we veel beter via de Eifel terug kunnen gaan, en na het bestuderen van een aantal opties komen we uit op een route via Schalkenmehren, Kronenburg, Heimbach en Aken. Daarbij zullen we deels de route rijden die we op de heenweg hebben gereden en die ons goed is bevallen: De Mare-Mosel-Radweg.
Na een eigen ontbijt stappen we om 9u op de fiets en rijden via de L-oever naar Maring en vervolgens de route van de heenweg (op 19/5) in omgekeerde richting naar Schalkenmehren. Het is droog, maar: precies op de plek waar we op 19/5 regenjasjes aan moesten trekken, moeten we ook nu weer die jasjes aantrekken en even later ook de broeken. Om 10.30u zijn we weer bij de McDonalds in Wittlich en nemen er koffie met appelgebak. Dat appelgebak is koud…
De regen stopt en wij trekken verder. Soms weer wat regen, meestal droog. We pauzeren bij de Pleintunnel en daarna bij Eckfeld een lunchpauze in een bushuisje. Ook bij Udler pauzeren we weer en als we daar vertrekken gaat het weer regenen! We zijn om 14.10u bij het hotel. Dit keer bij hotel Maarblick. Het kost wat praten om de juiste kamer te krijgen, maar de aanhouder wint…
Ook vandaag rijden we deels de route van 19/5, maar dan in omgekeerde richting. Vooral westenwind en 16º-19º, maar in de regen 13º.
De regen treft ons op het moment dat we Pelm uitrijden en op de Kylldalroute terechtkomen. We trekken onze regenbroeken weer aan (de jasjes hadden we al aan tegen de wind). De regen wordt een ware stortbui en onder de bomen fietsend blijven we nog een beetje droog, maar bij Bewingen barst de hemel open en gaan we onder een bomengroep schuilen. Die stortbui houdt 10 minuten aan, en ook onder de bomen beginnen we nu nat te raken. De lucht voor ons is strakblauw en vol zon, wij staan onder de douche!. We vertrekken daarom maar en het klaart op en de regen stopt. Op een zonnige plek bij een bankje leggen we alles te drogen en kunnen we na een halfuur weer in zonnig weer verder!
We bereiken ons hotel om 14u en hebben een prachtige kamer en kunnen er 's-avonds lekker eten. We maken later ook een wandeling bij de Kronenburger See en bekijken een oude historische Kyllbrug, vlak achter ons hotel.
We rijden om 9u weg en rijden mooi langs de Kronenburger See naar Frauenkron waar ons een nieuwe verrassing wacht: wegens werkzaamheden aan de brug over de Lewertbach is de route die wij willen rijden (de 3-landen route) geblokkeerd! Na wat overleg met de werklui ter plekke blijkt echter dat het smalle bruggetje dat voor die werklui is bedoeld, natuurlijk ook door ons gebruikt kan worden, probleem opgelost!
We rijden dan door een wonderbos een wonderroute. Eerst een stuk langs de Kyll en dan vanaf de Hubertushütte langs de Wilsambach. Het is onverhard tot aan de afslag naar de Zitterwaldhütte, een route die je ook kunt nemen, wij kiezen voor de asfaltweg. Het is nog steeds een geheel verlaten bos waar de natuur volop aanwezig is!
We klimmen dan stevig naar de RV4 route op de Zum Wilsamthal en nog verder klimmen naar Udenbreth waar we op 669m onze hoogste punt van vandaag bereiken.
Dan komen we opnieuw in een sprookjesbos waarbij we nu sterk gaan dalen en daarbij weer het volkomen onverwachte restant van de Westwall passeren. Feitelijk dalen we tot Gemünd! Tot aan Hellenthal een prachtig stuk door de bossen in grote rust. Koffie en gebak aldaar en ook boodschappen.
Wegens waterschade (door overstomingen uit juli 2021, bruggen en spoorlijn zijn weggeslagen door de zware overstromingen) een omleiding bij Oberhausen en dan een snelle tocht door lintdorpjes naar Gemünd. Ook daar veel winkels gesloten en veel schade door de overstromingen. Dat beeld blijft zo, langs de Rur waarlangs we naar de dam bij de Urftsee rijden. Een prachtige tocht onder dreigend weer dat losbarst in een stortbui als we bij die dam in het restaurant gaan zitten eten.
Dan rijden we langs de Rursee, doen boodschappen in Heimbach en trekken daar naar ons pension. Ook daar barst een bui los op het moment dat we er aanbellen!
Vandaag is een ding zeker: we zijn vanavond weer thuis! Onduidelijk is nog hoe we precies zullen rijden en waar we op de trein zullen stappen. Richting Aken is in iedergeval zeker, daarbij deels de route volgend (in omgekeerde richting) die we in 2018 genomen hebben en die ons toen goed was bevallen, alhoewel ik er nu voor kies om de drukte in en rond Stolberg te omzeilen door in een eerdere fase al op de Vennbahn aan te sluiten waarme we probleemloos in Aken uitkomen. Eenmaal daar zien we weer verder.
We rijden om 8.45 weg in mooi, zonnig weer en zijn snel op de route langs de Rur en rijden licht dalend, met af en toe een stukje klimmen, naar Abenden en langs Nideggen en steeds verder langs de Rur. Het bruggetje vlak voor het Mausauelhof lijkt niet te zijn beschadigd door het hoge water, maar het water in de rivier staat nog steeds erg hoog!↓
In Obermaubach is de laag gelegen brug over de rivier nog niet hersteld, dus rijden we de weg over de dam en gaan naar Untermaubach waar de stevige klim begint die ons in 5 kilometer ruim 230m laat stijgen waarna we vanaf Grosshau weer 200m mogen dalen, maar dan in de prachtige bossen van het Hürtgenwald. In de schuilhut halverwege nemen we nog tijd voor wat eten en drinken. We dalen dan verder naar Schevenhütte en er begint wat regen te vallen en als we eenmaal dieper in de bossen zitten wordt het tijd om het volledige regenpak maar aan te trekken. De regen die nu valt (het is 11.30u), zal dat blijven doen totdat we in Heerlen op het station staan! We rijden langs Vicht en dan door vrij open landschap naar Kornelimünster waar we op de Vennbahn aansluiten en verder rijden waarbij we bij de gebouwen van voormalig station Brand nog een eetpauze houden en wat opdrogen. We arriveren om 13.50u op het staton van Aken.
Omdat we in Nederland onze fiets in de trein maar mee kunnen nemen tot 16u (en dan weer na 18.30u), en we de trein die hier vertrekt net niet halen en dus een uur zouden moeten wachten, besluiten we om naar Kerkrade te fietsen, daar zijn we dan nog op tijd voor de trein huiswaarts (het regent dus nog steeds bakken!). We stappen dus vol goede moed weer op maar na 10 minuten krijgt Jonne en lekke voorband!! Dat verandert de plannen behoorlijk, want wat nu te doen?
We blijken vlakbij een fietsenwinkel te staan en daar kan die voorband worden vervangen, er bleek een doorn in te zitten, midden in de stad, geen struik te zien! Maar het is nu weer een half uur later en we moeten onze plannen weer aanpassen, want Kerkrade halen we wel, maar niet op tijd en dan zouden we 2 uur op een uitgestorven station moeten zitten wachten, dat kunnen we beter in Heerlen doen, want daar zijn meer voorzieningen.
We stellen dus onze GPS nu in op einddoel Heerlen en stappen weer op de fiets, het is inmiddels 15.30u. We rijden langs de buitenwijken van Laurensberg, komen door Vetschau en staan dan ineens op het kruispunt waar we op onze vertrekdag (17/5) nog een heerlijk broodje ei hebben zitten eten. We fietsen (nóg wel) verder op deze onverharde weg naar Heerlen, het is de Alte Heerler Weg, maar na 500 meter wordt het modder, zand, klei, gruis, water, gras, blubber en meer van dergelijke zaken, in zulke hoeveelheden (het blijft ook gewoon regenen), dat we niet meer kunnen fietsen. Op dit punt hadden we terug moeten gaan naar het kruispunt en dan via Horbach de Horbacher Strasse moeten nemen over mooi asfalt, maar dat deden we dus niet…
We proberen onze fietsen verder te sleuren en ploeteren verder. Bij iedere omwenteling van een wiel komt er een kilo blubber aan je ketting, versnelling en remmen hangen. Tussen spatbord en wiel zit het helemaal vol met klei, en we krijgen de fietsen nauwelijks meer in beweging. Links en rechts van ons draaien de windmolens soepel rond…
We doen 20 minuten over 2 kilometer en staan dan weer op Nederlandse bodem op asfalt. Het regent nog steeds. We proberen nu de ergste blubber van de fietsen te krijgen met stokjes en onze handen en dalend kunnen we nog wel in beweging blijven. Het gepiep en geschuur van de schijfremmen is verschrikkelijk en bij een garage onderweg proberen we wat schoon te spoelen. We zijn om 17u op het station, het regent nog steeds…
Op het station kunnen we nu onze natte kleren vervangen door droge, opwarmen in een snackbar met een cheesburger erbij en weer op adem komen. We nemen de trein van 18.50u en zijn om 20.30u weer thuis. De regen is opgehouden…
Onze fietsen waren al aan groot onderhoud van cassette, ketting, voorblad en remmen toe, maar de klei- en gruisbende van gisteren heeft op mijn fiets de remplaatjes van de schijfremmen volledig verpulverd, er zit niets meer op! De 2 weken na deze vakantie breng ik alles weer terug in perfecte staat.
Laatste versie: 15 juni 2024
Terug naar de Indexpagina Marc Zoutendijk – © 1993-2093 Hier is een mailformulier |