En tocht van Amersfoort naar de Harz
"Hitte in de Harz"
25 augustus — 12 september 2024

Plannen en Voorbereiding


In 2010 waren we voor de eerste keer in de Harz en hebben toen het gebied uitgebreid verkend.
In de jaren daarna hebben we meerdere malen (2019, 2024) een poging gewaagd om opnieuw naar de Harz te fietsen, daarbij de R1 volgend, maar steeds was er iets dat ons een andere richting opstuurde.
Het probleem met de instabiele fiets van Jonne (een Koga Evia!!) dat we in het voorjaar ervaarden, waardoor we genoodzaakt waren om op onze gewone ATB's te vertrekken, was nu deels opgelost, maar die Koga fiets blijkt een uiterst instabiel type fiets waarop zowel met, als zonder bagage moeilijk valt te fietsen en het stuur nogal zenuwachtig reageert.
We probeerden er (met nieuwe Ortlieb tassen) het beste van te maken en dit keer leek alles te slagen en reden we vanuit Nederland een mooie route naar de Harz (deels via de R1), waarbij ons belangrijkste doel was om het Feininger museum in Quedlinburg te bezoeken.
Ik had vooraf voor de eerste 4 adressen ook al slaapruimte gereserveerd, maar de rest van de route heb ik van dag tot dag bepaald, kijkend naar weer en beschikbare wegen voor de fiets. Al snel bleek namelijk dat de fiets van Jonne op onverharde ondergrond niet echt prettig reed. Een goed voorbeeld van die ter plaatse gekozen routes was de Unstrut-Werra radweg die ons vanuit de Harz naar de Werra bij Treffurt bracht.
We hebben 1204km gereden en ruim 6600 hoogtemeters geklommen.


0609-haltepunktnormannsteinUWR
Op de Unstrut-Werra radweg zijn veel zaken die herinneren aan deze voormalige spoorlijn.

De route van dag tot dag



Kaartmateriaal


0509-nietoveralfietspad
Niet alle vervallen spoorbanen zijn al omgebouwd tot fietspad!

Foto's
De foto's die op deze pagina staan, zijn met verschillende camera's gemaakt en daardoor niet allemaal van dezelfde kwaliteit en kleurruimte. De meeste foto's zijn gemaakt met een kleinbeeldcamera, maar ik heb ook foto's gebruikt afkomstig van mijn Garmin Virb Elite actioncam die ik (tbv. Mapillary) op mijn stuur heb gemonteerd. Sommige foto's tenslotte zijn met een iPhone gemaakt.


Amersfoort - IJsselmuiden

2408-harderbos
Op dag 1 rijden we een prachtige route door de Flevopolder. Hier zijn we in het Harderbos.

Zaterdag 24 augustus, 70km
routekaartje

We staan vroeg op om al onze bagage op de fietsen te krijgen op een manier die past bij de nieuwe tassen voor de fietsen van Jonne (2x Ortlieb), waarbij de extra boventas die altijd op haar fiets zat nu bij mij bovenop de tassen komt te liggen. Die tas wordt vooral gebruikt voor de onderweg noodzakelijke etenswaren en flessen water of vruchtensap. Ook zitten de kettingsloten in deze tas.
Jonne heeft 2 x 4,5 kg op haar fiets, ik heb achter 2 x 7,5 kg en voor 2 x 4 kg, en daarnaast nog die extra etenstas (3-5 kg). Een proefritje in de straat geeft aan dat ik op mijn Koga e-world traveller probleemloos kan fietsen. De Koga van Jonne blijft wat instabiel.
We rijden om 11.55 weg en zijn snel in Nijkerk waar we de tassen van Jonne nog wat verplaatsen zodat de fiets stabieler wordt.
We hebben de wind goed mee en rijden met een kruissnelheid van 20-24km/u. Bij het Nijkerkernauw steken we over naar de andere zijde en rijden dan de mooie route naar Zeewolde.



Bij knooppunt 23 wijken we af van de geplande route om tegenwind te vermijden en bij knooppunt 57 gaan we de Harderbossen weer in en rijden dan een prachtige route waarbij we om 14.20 bij de golfclub thee met appelgebak nemen om wat brandstof binnen te halen.
We gaan dan weer verder en zien op zeker moment honderden mysterieuze tentjes langs de route staan, en die blijken van het (een week geleden gehouden) Lowlands-festival kampeerterrein te zijn!
Wij gaan weer verder door prachtige bossen (langs het Drontermeer) en zijn om 16.47 bij de Roggebotsluis waarna we snel in Kampen zijn en dan doorrijden naar IJsselmuiden om bij ons VODF adres aan te komen. Als we later willen gaan eten en de deur uitgaan, barst een ongelooflijk noodweer los waarbij we in 30 seconden geheel doorweekt zijn en terugkeren naar onze kamer en daar onze eigen maaltijd bereiden.


IJsselmuiden - Hardenberg

2508-NieuweWetering
We passeren De Nieuwe Wetering.

Zondag 25 augustus, 76km
routekaartje

We rijden om 9.27 weg en hebben nog wel een jasje nodig tegen de wind. Het is niet koud, maar de wind die we de eerste 30 kilometer vooral als zijwind hebben (maar ook tegen) maakt het frisser. De route en het landschap rondom de IJssel is erg mooi en oogt afwisselend. Er zijn mooie plaatsjes onderweg, zoals Wilsum en 's-Heerenbroek en daarna passeren we het Katerveer waar we op een mooie plek - in de zon - een koffie met tompouce gebruiken. De tompouce is gebakken door de moeder van de ober en smaakt heerlijk.
We vervolgen onze weg óm het westen van Zwolle en passeren het zuiden daarvan om 11.13 waarna we in de richting van Windesheim rijden. Vanaf dat moment rijden we pas met de wind in de rug, een wind die ook sterker is (3 bft) dan voorspeld. We rijden door heel mooie natuurstukken in het open land en bij de Nieuwe Wetering houden we een korte pauze. Het is een druk punt en er staan en passeren veel fietsers!



Langs het Overijssels kanaal rijden we dan naar de bossen ten zuide van Dalfsen en herkennen veel stukken van vorige tochten die we hier de afgelopen jaren hebben gemaakt. Als we bij knooppunt 94 zijn (bij de Vennenberg), houden we een langere pauze met yoghurt en crackers met kaas. We gaan weer verder en gaan onder de N348 door. Fietsers moeten daar een flinke omweg maken omdat de rechtstreekse doorgang geblokkeerd is. De Hogeveldseweg is een prachtig stuk en we schuilen er even voor een kort buitje en hebben een gesprek met een wandelende voorbijganger. Als we doorgaan komen we in het gebied van de Beneden Regge en Besthmen, daarna Junne en vervolgens langs de Overijsselse Vecht naar Beerze, Diffelen en Rheeze. Er zijn ook hier weer erg mooie stukken langs de Vecht voor we bij ons VODF adres arriveren. We eten later ook op dit adres.


Hardenberg - Holthausen

2608-Kanaal Almelo
Langs kanaal Almelo-De Haandrik. Kort hierna gaan we bij Laar de grens over.

2608-handpontje2
Het handpontje waardoor we de route moesten aanpassen.
Op dit pontje kunnen maximaal 12 personen mee

2608-handpontje
De veerman aan het werk
Maandag 26 augustus, 64km
routekaartje

We eten het ontbijt dat in de ijskast voor ons is klaargezet, pakken in en rijden om 9.15 weg, wetende dat we vandaag de Duitse grens zullen passeren en vanaf vandaag ook rekening moeten houden met de Duitse gewoontes en gebruiken (o.a. Ruhetag en fietsen op de stoep).
Het is nog fris en we hebben de jasjes nog nodig, maar de zon schijnt al wel flink. Langs het station rijden we Hardenberg uit en rijden langs het kanaal Almelo-de Haandrik langs Gramsbergen en komen dan bij de Overijsselse Vecht die we volgen tot we bij Laar de Duitse grens passeren om 10.02. Dan volgt een prachtige route langs de 'Vechte'.
Als we bij het handbediende pontje komen (Fähr Harm), blijkt dat mijn geplande route die de rivier aan de noordzijde volgt, vooral uit grasland bestaat. Dus zetten wij onszelf over en rijden route 49-57 waarna we weer verder gaan op de door mij geplande route.
Ten zuiden van Emlicheim kun je de Vechte blijven volgen, maar dat pad is zo onduidelijk en onbetrouwbaar, dat we besluiten de door mij uitgezette variant langs het Coevorden-Picardie kanaal te gaan rijden.



Wegens werkzaamheden moeten we daar een klein stukje lopen, maar daarna kunnen we fietsen. Dat pad is echter wel een groot hotsebotselknalpad! Bovendien is het wat kouder geworden en trekken we de jasjes weer aan (die dus eerder al wegens warm weer waren uitgegaan). Bij schutzhütte Bathorn heeft een andere reiziger een prachtig boek achtergelaten: "Op zoek naar de schatten van de Vecht". Wij nemen het mee en kunnen er later veel wetens-waardigheden over de Vecht in lezen!
Bij knooppunt 16 komen we weer op de route uit zoals ik had gepland en in Georgsdorf drinken we koffie (en eten slecht gebak). We gaan dan verder naar knooppunt 80 waar we weer bij het Dalum-Wietmarscher Moor uitkomen. 'weer', omdat we hier in mei ook al waren! Er zitten hier dit keer ontzettend veel Atalanta vlinders!
De daaropvolgende 8 kilometer moeten we (over een fietspad, dát wel) langs een erg drukke, vervelende weg rijden tot we bij knooppunt 04 af kunnen slaan naar ons prachtige, rustige onderkomen in Holthausen, het Ludwig-Windthorst-Haus.


2608-CoevordenPicardiekanaal
Langs het Coevorden-Picardie kanaal.
Niet goed te zien op de foto, maar het wegdek van dit pad is uitermate beroerd!

Holthausen - Westerkappeln

2708-WilsterHutte
In deze schuilhut (meer een schuilhuis!) kunnen we een uitstekende lunchpauze houden.
Dinsdag 27 augustus, 69km
routekaartje

We hebben 's-nachts veel last van muggen! Om 8.15 hebben we een goed ontbijt in het hotel en om 9.15 rijden we weg. We zijn snel bij het Dortmund-Ems kanaal en rijden daar één kilometer over het onverharde pad en stappen dan snel over op het mooie asfaltfietspad dat aan de kant van de weg ligt. In Lingen doen we boodschappen, rijden weer terug naar het kanaal en gaan dan bij de mooie fietsbrug weer naar de andere oever. Daarna rijden we over het mooie pad (soms onverhard) langs het kanaal tot het punt waar de Ems én het kanaal samenvloeien. We rijden dan langs de Kerncentrale 'Kernkraftwerk Emsland' en komen vervolgens in een mooi bosgebied terecht met rustige fietswegen waarop het plezierig rijden is. We stoppen voor een korte pauze om 11.05, ik pas Jonne's zadel nog wat aan en dan gaan we op weg naar Bramsche waar verder niets te beleven valt en stoppen bij de Wilster Hütte (langs het Schinkenkanal) voor een flinke lunchpauze.



We trekken daarna weer verder langs Beesten en Schapen en houden daar weer een pauze omdat de sterke wind ons wel vermoeit. Als we weer verder gaan is het inmiddels 13.25 en we komen dan langs Hopsten en houden in Ägypten weer een klein pauze. Al die pauze's houden we trouwens in mooie schuilhutten met bankjes en tafel! We kruisen om 14.26 het Mittellandkanal en rijden daarna een mooie, onverharde bosroute. We komen dan nog in Espel, Schlickelde en het drukke Mettingen.
We arriveren om 15.47 bij ons hotel in Westerkappeln. We zijn behoorlijk moe! Omdat het Ruhetag is moeten we zelf de sleutel uit de sleutelkluis halen en kunnen we de fietsen in de garage stallen. In het hotel is verder geen mens te bekennen. Naast het hotel zit een ijssalon, en daar gaan we eerst een ijsje eten, voordat we ons gaan opfrissen. Later gaan we bij de buren van de ijssalon een pizza eten.



Westerkappeln - Bielefeld

2808-SpoorbomenDicht
Spoorbomen dicht! Als je niets doet blijven ze dicht.
Op het gele kastje (links op de foto) zit een knop waarmee je de centrale kunt waarschuwen dat je erdoor wil.
Dan gaan de bomen open en kun je erdoor. Een stem geeft instructies. Ben je er voorbij dan gaan de bomen weer dicht!
Woensdag 28 augustus, 73km
routekaartje

De kamer moet om 9u al leeg zijn dus staan we vroeg op, ontbijten op de kamer en om 9u rijden we al weg en gaan eerst boodschappen doen. We fietsen daarna naar Lotte en ik heb een route via de K25 gekozen, maar als we op die weg de spoorbaan moeten oversteken, blijkt de weg daar compleet afgesloten! Er staan hekken over de volle breedte en de werkzaamheden geven geen mogelijkheid om er langs te gaan. Gelukkig is de omweg (fietsroute Radelei) die we nu moeten maken snel gevonden (en ook mooier) en passeren we de spoorbaan een paar honderd meter eerder. Het is weer zo'n spoorwegovergang die altijd dicht is, en waarbij je via een drukknop op een kastje moet vragen of de spoorbomen open gaan! Dat lukt!
In Lotte koffie met heerlijke käsekuche. We rijden een mooie route en er is veel variatie in het landschap. Bovendien is het inmiddels erg warm aan het worden in dit deel van Duitsland (we halen vandaag de 32º!)
In Hasbergen moet we wegens werkzaamheden bij het station wat omrijden, maar de omleiding staat goed aangegeven en we zijn weer snel op onze geplande route. Na Holzhausen begint het klimwerk en langs de Königsbach is het erg mooi en we klimmen tot in Georgsmarienhütte zo'n 80m. Het is een prachtige omgeving om te fietsen, maar als we bij de Hulsberg zijn (op Im Sauerland) begint het heel mooi, maar al snel wordt het pad een keien-, sleuven-, modder- en zandpad waarop door Jonne niet goed valt te fietsen.



We zitten hier op het Terra-Trail en de Johannisweg, paden vooral voor wandelaars en mountainbikers zonder bagage. Ik help Jonne naar boven en in de schuilhut Johannislaube nemen we een uitgebreide rust- en eetpauze. We besluiten ook dat we dit soort paden zoveel mogelijk zullen proberen te vermijden.
We zitten inmiddels aan de zuidkant van het Teutoburger Wald en als we in Dissen Am Teutoburger Wald aankomen om 14.15, nemen we in de ijssalon op het grote plein een heerlijk ijsje.
Via Borgholzhausen rijden we nog steeds erg mooi naar het Terra-trail dat ons naar het hotel "Peter auf'm Berge" moet brengen. We rijden eigenlijk in het dal tussen Werther en Halle in, parallel aan dat Terra-trail, maar dan op de normale weg, die overigens erg rustig is. Bij dat pad aangekomen (naar ons hotel) blijkt dat zelfs lopen hier een flinke opgave is! We besluiten dan ook te fietsen via de Haller Strasse en dan een laatste klim via de Bielefelder Strasse. Dat is een drukke weg, zonder fiets-pad of -strook, die met 7% omhoog gaat. We zijn om 16.55 op onze bestemming.
Vandaag heel mooi weer en weinig last van de wind in een zeer gevarieerd landschap. Fietsen kunnen in de garage en daar kunnen ze ook opgeladen worden. We eten er 's-avonds erg lekker op het terras.


2708-moeilijkondergrond
Op deze grond is het moeilijk fietsen…


Bielefeld - Steinheim

Donderdag 29 augustus, 59km
routekaartje

We staan om 6.30 op, pakken gedeeltelijk in en gaan ontbijten. Daarna verder inpakken en de fietsen uit de garage halen om op te tuigen. Dan blijkt dat de accu van Jonne's fiets maar voor 50% is opgeladen! Hoe kan dat? Is 's-nachts de stroom in die garage uitgezet? We weten het niet, maar zullen vandaag wel ergens iets moeten vinden om die accu op te laden, want anders redt Jonne het niet met die 50%.
We dalen snel naar Bielefeld, rijden door de drukke stad maar ook over rustige fietsstraten naar een supermarkt voor de boodschappen en we vervolgen over fietspaden langs autowegen naar Oerlinghausen.
We nemen koffie met käsekuchen en gaan op zoek naar een fietsenzaak om Jonne's accu op te laden. Die fietsenzaak blijkt op de route te liggen die we toch moeten rijden, we hoeven maar 200 meter om te rijden om er te komen. Bij fietsenmaker RADzfatz zijn we welkom en kan er zonder probleem een stopcontact worden vrijgemaakt om die accu op te laden.



Een snellader hebben ze niet omdat ze die onbetrouwbaar vinden, maar met onze eigen lader kunnen we goed uit de voeten. We krijgen er koffie, kunnen buiten op stoeltjes heerlijk in de zon zitten terwijl ik alvast een deel van mijn reisdagboek bijwerk en na 3 kwartier kunnen we weer op weg! We hoeven niets te betalen!
In het volgende stuk rijden we voornamelijk over fietspaden langs autowegen in een vrij dicht bewoond gebied. In Pivitsheide houden we in een heet parkje lunchpauze om 13.16 en gaan daarna over een mooi fietspad naar Waldheide. In Detmold een kleine omleiding (wegens wegwerkzaamheden) en dan een mooi parkje om ook weer even te rusten. Een omleiding bij Remmighausen en daarna verder naar Bad Meinberg en Billerbeck om tenslotte in Steinheim om 15.54 bij ons hotel aan te komen. Ook hier is weer niemand aanwezig, maar via de sleutelkluis kunnen we probleemloos naar binnen. Een mooie kamer in een rustig hotel. De fietsen staan bij de ingang in een overdekte plaats een paar trapjes naar beneden. Het werd vandaag 35º!


2908-bijradzfatz
Bij RADzfatz kunnen we de accu van Jonne's fiets weer opladen, want die was 's-nachts in het hotel niet verder dan 50% gekomen.
De fiets staat binnen en wij kunnen buiten zitten met koffie.

Steinheim - Stadtoldendorf

Vrijdag 30 augustus, 60km
routekaartje

We staan om 7 uur op, eten ons eigen ontbijt en vertrekken om 9.34, waarbij we eerst naar de supermarkt gaan voor de dagelijkse boodschappen, en om 10u gaan we weer verder.
We rijden een mooie route over prettige wegen en paden en zijn om 10.36 bij de Abdij van Marienmünster, maar daar is de koffie nog niet klaar. Dan maar snel verder naar Vörden waar we bij de Edeka heerlijke koffie en gebak vinden.
Daarna volgt een onvoorstelbaar mooie route over een prachtig fietspad dat de R1 volgt. Het pad daalt doorlopend en eindigt in Höxter als we bij de Weser uitkomen. Het is dan 12.08. Langs de Weser houden we pauze op de boulevard van Höxter, waar overal prachtige beelden staan opgesteld die de oudere, gepensioneerde mens uitbeelden.



Tot aan Holzminden rijden we dan weer een fantastisch mooie route langs de Weser, gevolgd door een lelijk, druk gedeelte naar Bevern. Daarna is het weer mooi.
We arriveren om 15.50 bij ons appartement in Stadtoldendorf maar kunnen er pas om 16.00 in omdat het tijdslot op de deur vanaf die tijd open gaat. We doen boodschappen in het dorp (200 traptreden naar beneden en later weer terug…) en maken ons eigen eten klaar in het mooie appartement.
Het was vandaag grijzig weer, soms wat zon, soms fris, maar prettig om te fietsen (18º-23º). Fietsen kunnen in de hal staan.


3008-BeeldenHoxter
3008-oudevrienden
De beeldengroepen op de boulevard bij Höxter
De hele stad staat vol met dergelijke beeldengroepen, maar wij zien alleen de beelden langs de waterkant.

3008-beeldeninhoxter

Goslar - Wernigerode

3108-GehavendAsfalt
Vanuit Bleiche komen we op een stuk weg naar Oker. Het asfalt op die weg is echter niet meer helemaal in orde…
Zaterdag 31 augustus, 42km
routekaartje

Vandaag doen we de etappe in 2 delen:

  1. Van Stadtoldendorf per trein naar Goslar
  2. Van Goslar naar Wernigerode per fiets
De reden om de trein te gebruiken is dat we wat sneller in de Harz willen zijn zodat we op een gunstig moment in Quedlinburg kunnen komen om het Lyonel Feininger museum te kunnen bezoeken. Dat is namelijk op dinsdag gesloten en door deze aanpassing kunnen we op zondag in Quedlinburg aankomen.
Als we om 6.30 opstaan weten we al wel hoe we in Goslar kunnen komen en hebben ook de treinkaartjes op onze telefoon staan, maar we weten nog niet in welk hotel in Wernigerode we terecht kunnen! Dat zoeken we dus voor we vertrekken nog uit en het lukt. We nemen de trein van 10.10 die wat vertraging heeft, moeten overstappen in Kreienstein en zijn om 11.10 in Goslar!
We rijden via rustige wegen de stad uit en komen bij de Rammelsberg in een mooi bos terecht op een goede asfaltweg.



Maar dan moeten we weer afslaan naar een rotsbospad dat voor Jonne onfietsbaar is, dus daar gaan we weer lopen, schuiven en struikelen! Vanaf Bleiche rijden we weer over asfalt, maar dat is tot aan Oker een zeer gehavend soort asfalt (zie foto hierboven).
Naar Harlingerode rijden we helemaal alleen over een gloednieuwe autoweg die nog niet is geopend voor overig verkeer! Om 13.27 drinken we koffie in Schlewecke en daarna rijden we bij Westerode dezelfde weg die we in 2012 ook reden! Het pad is nu wel wat moeilijker begaanbaar dan in 2012. We slaan dan af op de L501 en gaan via Stapelburg naar Ilsenburg waar we bij de grote vijver een rustpauze nemen (in 2012 dronken we hier koffie!). Via Drübeck gaan we dan naar Wernigerode waar we om 16.11 aankomen en voor onszelf een hele verdieping met 4 slaapkamers hebben plus een woonkamer, keuken en badkamer! We doen boodschappen bij Netto aan de overkant en eten een heerlijke Flammkuche in ons appartement. Fietsen staan buiten achter het huis.


3108-rustplek
Na Westerode vinden we in de bossen deze rustige plek om wat bij te komen.
Alhoewel we in 2012 ook op dit weggetje hebben gereden (zie ik aan mijn GPS gegevens), kunnen we ons daar niets meer van herinneren.
En ook de paden op de foto's hieronder waren in onze herinnering veel toegankelijker.

IsHierEenPad
Is hier wel een pad?
JaErIsEenPad
Jazeker is hier een pad!

Wernigerode - Quedlinburg

0209-quedlinburg-stadhuis
Het erg mooie stadhuis van Quedlinburg op de grote markt in die stad.
Zondag 1 september, 33km
routekaartje

We staan om 7.15 op en nemen alle tijd voor ontbijt en inpakken want we hebben maar een korte afstand te overbruggen en we kunnen vanaf 15u terecht in ons hotel in Quedlinburg.
Om 10.17 vertrekken we en rijden parallel aan het stoomtreinspoor (waarmee we in 2012 naar de Brocken reden) de stad uit. Er staat een krachtige oostenwind (die we dus tegen hebben…)
Na Benzingerode volgt een mooi pad door de bossen dat ook weer over de bekende dubbele betonplaatpaden gaat. Na het kruisen van de K1347 krijgen we weer een stuk onverhard pad, maar omdat we dalen is hier redelijk te fietsen. Om 11.27 zijn we bij het Münchenmühlenteich waar we een lange pauze houden om te eten en te drinken en van de rust en het uitzicht te genieten.



Om 12.10 gaan we weer verder door Blankenburg en daarna langs de route met de Duivelsrotsen (die we in 2012 van een afstand zagen liggen). Na Timmenrode een mooi fietspad waar we ook weer wat rustpauze's inlassen en dan verder door de oude stadjes Warnstedt en Weddersleben met veel kasseienstraatjes. We eindigen vandaag over een mooi, smal pad langs de Bode dat vrijwel tot in Quedlinburg voert. Bij ons hotel ligt de sleutel weer klaar in een sleutelkluisje en de fietsen kunnen we op de binnenplaats stallen. We hebben een mooi appartement met keuken. 's-Avonds eten we op het plein tegenover de Nicolaikerk. Quedlinburg is een heel oud stadje met prachtige vakwerkhuizen.


0209-quedlinburgmarkt
Zeer goed onderhouden vakwerkhuizen in Quedlinburg op de Mathildenbrunnen.

Maandag 2 september - museumdag, rustdag

We waren in 2012 in de Harz en wisten toen niet dat er in Quedlinburg een Lyonel Feininger museum was. Een van onze redenen om de Harz opnieuw te bezoeken, en dan met name die stad, wás dat Feininger museum en we hebben onze planning zo gemaakt dat we er zouden zijn op een dag dat het museum open was. We lopen vanaf ons hotel over de grote markt naar het museum en kunnen er op ons gemak rondkijken. Het is op dit tijdstip (11u) nog rustig. Feininger was een enthousiast fietser en zijn fiets staat ook mooi tentoongesteld in dit museum. De collectie van het museum is niet heel erg groot, maar zeer de moeite waard.
Na het museum drinken we koffie met gebak op het plein naast het museum, maken dan een mooie wandeling naar het Brühlpark en tenslotte naar de Rewe voor boodschappen zodat we later zelf eten kunnen klaarmaken.


Quedlinburg - Rammelburg

0309-harzvanuithotelkamerrammelburgOm 6 uur 's-avonds is het op het balkon nog 32º en kunnen we de Harz goed bestuderen
Dinsdag 3 september, 47km
routekaartje

We staan vroeg op om de warmte (die wordt verwacht én ook komt) vóór te zijn. Om 8.30 rijden weg en om 8.54 komen we bij Quarmbeck op een mooie fietsroute terecht. Onverhard, later weer asfalt. Bij Stadt Gernrode komen we op een prachtige betonplatenfietspad uit dat over een oude spoorbaan is aangelegd. Erg mooi en het loopt door tot voorbij Ballenstedt en is bijna 7 kilometer lang. Dan gaan we kriskras door Opperode en dan verder naar Meisdorf. Daarna gaan we over een geheel verlaten, nieuwe autoweg door een bos over de Friedrichshohenberg en klimmen ruim 118 meter waarna we via Wieserode en Ulzigerode naar Harkerode weer dalen. Eigenlijk wil ik via de Alteröderweg naar Alterode, maar die weg is zo slecht dat we kiezen voor de omweg (heel mooi blijkt later) via Harkerode. Vanaf daar gaat een mooi fietspad langs de Eine en houden we in Alterode een lunchpauze (het is 11.20) in een parkje en zoeken ook uit hoe we verder zullen rijden. We besluiten om de Harz Rundweg te blijven volgen.

HRW-klimmen-1
Op dit soort weggetjes valt (met bepakking) niet te fietsen.
Het is 12%-14% en lopen is al moeilijk.



Om 12u rijden we weer door en rijden dan een prachtig gedeelte langs de Eine dat tot aan Stangerode afwisselend asfalt en goed befietsbaar gravelpad is. Maar dan komen we aan de laatste 900 meter, en die zijn voor ons beiden vrijwel onbegaanbaar! Losliggend gravel, keien, stenen, gruis, takken, gleuven, geulen en andere ellende. Het is voor een belangrijk deel 12% stijgend en de loopondersteuning van mijn fiets doet nog wel wat, maar op Jonne's fiets is het een ramp! Ik breng Jonne's fiets steeds 100 meter verder, loop dan terug voor mijn eigen fiets en zo verder. We hebben 35 minuten nodig voor die laatste 900 meter!
Het hotel (waar we om 13.40 aankomen) heeft ruhetag en er valt niets te beleven, de hotelkamer ligt aan de zonzijde en op de kamer is het 35º! We zetten alle deuren tegenover elkaar open, houden siesta en eten op het balkon in de schaduw. Het blijft nog lang warm op de kamer.



HRW-klimmen-2
Je ziet Jonne aan het eind staan. Ik heb haar fiets al naar boven gebracht, en ben nu zelf bezig om mijn fiets daar naartoe te duwen.

0309-avondnevelindeharz
Het kasteel van Rammelburg in de avondnevel.

Rammelburg - Kelbra

Woensdag 4 september, 40km
routekaartje

Het koelt maar langzaam af en om 6u staan we op, pakken in, gebruiken een eenvoudig hotelontbijt en rijden om 8.41 weg. Over de B242 snel naar de afslag van de K2340 waar een bord staat dat de weg bij Friesdorf is afgesloten! Wat nu weer? We wagen het er maar op en dalen snel ruim 100m over prima asfalt. In Friesdorf moeten we vóór de wegwerkzaamheden al afslaan, dus de HRW ligt voor ons klaar.
Vervolgens moeten we ruim 200 meter hoogteverschil overbruggen. Dat gaat over een deels onverhard gravelpad maar ook over asfaltwegen. Die klim duurt tot de L232 en dan begint de grote afdaling. Eerst over die L232. maar al snel over een stuk onverharde keistroken en gruis van 1600m lang en -7% gemiddeld. We lopen het grootste deel en ik help Jonne weer met haar fiets. We zijn er tot aan Morungen 40 minuten mee bezig!



Dan dalen we verder naar Grossleinungen (waar we de afslag van de HRW via Hainrode overslaan), en via prachtig asfalt via Wickerode naar Bennungen rijden.
Daar drinken we een heerlijke ijskoffie en proberen daarna de T1 te nemen, maar dat blijkt opnieuw een onbegaanbare weg voor het soort fietsers dat wij zijn. Gehobbel, gestuiter, uitglijden, slippen, onderuitgaan enz. We keren om en rijden daarna over snel asfalt naar Kelbra. Via de VVV komen we we bij de Penny Super en daarna snel naar de oude molen buiten de stad bij het stuwmeer. Een hartelijke ontvangst en ik duik later het zwembad in. Nog later maken we een wandeling naar het stuwmeer en het is een onvoorstelbaar mooie omgeving: rust, groen en zeer indrukwekkend. Ook vandaag was het een hete dag!


0509-unstrutwerraradweg
We zitten nu in het zuid-oosten van de Harz en willen naar de Werra fietsen.
De sleutel daarvoor blijkt te liggen in een fraaie fietsroute: de Unstrut-Werra radweg!
Die route is met een eigen logo steeds duidelijk aangegeven.

Kelbra - Mühlhausen

Donderdag 5 september, 71km
routekaartje

We zitten nu aan de zuidkant van de Harz en moeten een weg zien te vinden die ons bij de Werra brengt. We weten uit onze verhalen uit 2010 dat daarlangs een prettige fietsroute voert, maar hoe komen we daar? De oplossing zit in de Unstrut Werra Radweg (UWR) die de verbinding vormt tussen de Harz en de Werra bij Treffurt
Ook vandaag wordt weer een hete dag verwacht en we zijn om 9.03 al onderweg. Het hek bij de uitgang van het stuwmeer is een groot draaihek waar één fiets per keer doorkan. Daarna flink klimmen en dalen over de Kyffhauser radweg. We pauzeren bij de Barbarossahöhle, en doen daarna een klein stukje van het nieuwe fietspad dat hier begint.



Dan gaan we naar Rottleben waar we om 10.14 op de UWR uitkomen die we blijven volgen tot Mühlhausen. Het is een prachtig, vrijliggend fietspad en zelfs bij/door Sondershausen rijden we steeds helemaal alleen op dat pad. Bij Bebra een stukje gewone weg en daarna weer een prachtig pad tot Oberspier. In Thalebra een lunchpauze in het park (om 12.10).
Het landschap wordt nu meer open en ook minder interessant. In Ebelehen een ijsje en om 13.54 zijn we Schlotheim voorbij en daarna rijden we, steeds onderbroken door rustpauzes in de schaduw, naar ons eindadres in Mühlhausen.


0509-UWR
Op de Unstrut-Werra radweg. Hier lijkt het wel erg op Spanje qua temperatuur!
We zijn hier Sonderhausen voorbij en op de Grosse Haardt van 331m hoog. We naderen Hohenebra.

Mühlhausen - Bad Sooden

0609-stadsmuur
Bij de stadsmuur hebben we een heerlijke plek om nog wat extra's te eten.

Vrijdag 6 september, 63km
routekaartje

Vandaag wordt het een onvergetelijke dag over een prachtige route in uitstekende omstandigheden. Het is opnieuw zonnig en heet! We staan om 6.30 op en gebruiken ons eigen eenvoudige ontbijt en rijden weg om 9.08 maar om 9.17 gaan we in het mooie groen langs de stadsmuur onze broodjes eten die Jonne bij de Rewe had gekocht! Vervolgens rijden we een mooie route de stad uit, wegens wegwerkzammheden iets anders dan gepland. Bij Oberdorla neem ik de korte doorsteek over de L2104 naar Heyerode omdat ik de onverharde route door het bos wil vermijden. Dan rijden we om 10.20 weer het UWR op en dat is een onverhard pad maar heel erg mooi en plezierig om te rijden.


2808-keuzestress
Je zit hier nooit om een fietsroute verlegen…



We houden een eetpauze om 10.40.
Om 11.27 zijn we bij Wendehausen voor een uitgebreide lunch en rustpauze. Daarna dalen we het Werradal in waar we om 12.45 aankomen.
De Werra volgend (via de Werraroute) zijn we om 13.18 in Wanfried waar we een ijskoffie nemen en de mooie fietser zien (die we in 2010 voor het eerst zagen) die boven de Werra staat te fietsen. Om 13.52 nemen we dan de variant ten noorden van de Werra en dat is een heel mooi gedeelte langs de Werratalsee. Via Jestädt (15.00) vervolgen we de route en bij Albungen wordt het onverharde pad weer asfalt. Er volgt dan weer een indrukwekkend stuk naar Kleinvath en verder naar het laatste - onverharde - stuk naar ons hotel in Bad Sooden.

0609-wanfriedfietser
De fietser boven de Werra.


Bad Sooden - Hemeln

0609-VakwerkBadSoolden
Voor we Bad Soolden verlaten, kijken we eerst nog even in het centrum naar de mooie vakwerkhuizen.

Zaterdag 7 september, 54km
routekaartje

We staan vroeg op (het zal weer warm worden vandaag) en eten een goed ontbijt waarna we om 9.50 wegrijden en nog eerst even langs het mooie plein in het centrum rijden. Het is een prachtig plein en er staan veel bijzondere vakwerkgebouwen. Dan rijden we de Werraroute verder stroomafwaarts in mooi, zonnig weer (in 2010 reden we hier de andere kant op). Heel verrassend (en toch ook weer niet zó verrassend, we wisten dat het er stond) staan we dan ineens weer bij het prachtig monument voor de tandemfietser dat langs de velden staat op de plaats waar vroeger de grens tussen oost- en west-Duitsland liep. Een grensmuseum is vlakbij. Ook nu weer maken wij er foto's, maar het verschil is dat we nu op 2 fietsen rijden en destijds echt op een tandem langskwamen.
Tot aan Witzenhausen rijden we een erg mooie route langs de Werra en het is landschappelijk een indrukwekkende tocht met veel herinneringen aan onze tocht uit 2010!



In Witzenhausen nemen we een ijskoffie en daarna trekken we opnieuw door een erg mooi, maar wat opener landschap. Overigens is de hele tocht vooral dalend omdat we de Werra stroomafwaarts volgen. Vanaf het kruisen van de A7 rijden we parallel aan de spoorlijn een mooie, beschutte route tot in het centrum van Hannoversch Münden, waar het heet en druk is! Bij de VVV informeren we en vinden een goede plek in Hemeln waar we alvast een kamer reserveren.
We eten nog wat van eigen voorraad en stappen weer op de fiets om 14.05. Tot aan Altmünden is dat een drukke tocht, maar daarna weer rustig over een fietspad naar Hemeln waar we in pension Liederhof vriendelijk worden ontvangen. We lopen later op de avond naar de nabijgelegen camping waar we een uitstekende pizza eten.


0709-tandemlangsdewerraToen we hier in 2010 langskwamen en een foto maakten, reden we inderdaad op een tandem!

Hemeln - Warburg

Zondag 8 september, 79km
routekaartje

We hebben voor vandaag geen hotel geboekt en zullen onderweg kijken waar we heen zullen gaan en hoever we kunnen komen. We ontbijten om 8.15 en om 9.28 rijden we weg in de richting van Bad Karlshafen.
In Hannoversch Münden vloeien de Werra en de Fulda samen om verder te stromen als de Weser en daar fietsen we nu dus langs. Het is een afwisselende toch met een paar stevige klimstukjes er in van 14%. De route is soms onverhard. We hebben bij vertrek onze jasjes nog aan, maar die gaan uit zodra de zon weer stevig schijnt. Het laatste stuk voor Bad Karlshafen is erg mooi en om 11.40 arriveren we in die plaats. We drinken er ijskoffie, halen geld op, lopen wat rond en bezoeken de VVV voor kamerinfo. We worden er ook gewaarschuwd voor een kleine omleiding in de Diemelroute, want die willen wij gaan rijden. In ieder geval tot aan Warburg, en onderweg kijken we wel of (en waar) er een slaapplaats is te vinden.
Om 12.40 beginnen we aan het Diemeltraject. Dat zijn prachtige stukken vlak langs de rivier in een mooie, bosrijke omgeving. De omleiding blijkt al in het spoor te zijn opgenomen dat ik op mijn GPS heb staan, en het stelt eigenlijk weinig voor.



Het gaat om de Deiseler tunnel die niet begaanbaar is.
Vlak voor Trendelburg houden we een lange pauze. Hotels willen we nu nog niet nemen en dus fietsen we stevig door. Tot aan Lammerden zijn er een aantal, saaiere, rechte stukken. In Liebenau blijkt het Bett & Bike adres dicht en ook een ander adres daar blijkt al vol te zitten.
Er dreigt inmiddels regen en op het moment dat er een stevige hoosbui losbarst kunnen we schuilen onder een smal spoorviaduct. Na 20 minuten is de regen weer voorbij en rijden we naar Warburg waar we nu toch naar een hotel moeten zoeken. Inmiddels is het wel weer gaan regenen!
Op het eerste adres dat we bezoeken worden we hartelijk en droog ontvangen, maar na korte tijd blijkt een misverstand: wij zijn niet de mensen die ze verwacht hadden en er is geen kamer meer vrij (ook al geeft Booking aan dat dát wel het geval is).
Dan gaan we (in de nog steeds vallende regen) naar ons andere adres (dat we inmiddels hebben geboekt) en daar kunnen we op een kleine kamer weer drogen en op adem komen.


0809-schuilenonderviaduct
Onder zo'n viaduct kun je uiteindelijk ook prima schuilen voor een buitje!

Warburg - Verlar

Maandag 9 september, 79km
routekaartje

Inmiddels zijn we aan het uitzoeken hoe we naar huis terug kunnen rijden, en het plan is om richting Münster te gaan om daar weer de R1 op te pakken naar Nederland. Een eerder plan om de Diemel te blijven volgen tot aan de bron kost ons te veel dagen. We staan weer vroeg op, eten het hotelontbijt en zijn om 9.40 onderweg. Het is een rustige route, deels fietspaden, fietsroutes en steeds verhard. We volgen de Diemel tot aan Rimbeck, geleidelijk klimmend, en daarna moeten we in 8 kilometer ruim 200 meter hoogteverschil overbruggen naar het hoogste punt van vandaag, een bergje vlak voor Blankenrode van 430m hoog. Daarna dalen we ruim 22 kilometer over prachtige stukken naar Borchem en Wewer.



We laten het heuvellandschap en de lage bergen nu achter ons en rijden veel door maisvelden.
We rijden feitelijk de route 'Fietsen naar Praag', maar dan in omgekeerde richting! Door het missen van een afslag bij het mooie dal van de Altenau, rijden we een stukje over de L817 en moeten dus over de hoofdweg naar Husen rijden. Daar pikken we de geplande route weer op. Na Wewer rijden we ten westen van Paderborn de door mij zelf gekozen route naar Verlar waar we om 15.15 aankomen en een prettige ontvangst in het rustige hotel hebben. We kunnen later in de eetzaal van het hotel een pizza eten. Het hotel heeft geen keuken, maar kan wel dergelijke kleine maaltijden verzorgen.
Vandaag was een prachtige fietsdag, koel, soms wat regenspetters, maar heel prettig om te rijden.


0909-laatsteheuvel
Op de laatste heuvel van deze vakantie even bijkomen van de klim daar naartoe.


Verlar - Münster

Dinsdag 10 september, 88km
routekaartje

Vandaag zullen we de langste etappe van deze vakantie doen en we rijden dan ook vroeg weg: om 8.27 zitten we op de fiets en gaan over de goed berijdbare L636 via Horstel en Esbeck naar Lippstadt. Er staat helaas een krachtige westenwind en die hebben we dus tegen! We hebben vesten en lange broek aan. In Lippstadt nemen we koffie en gebak en gaan dan via het mooie, oude centrum van de stad naar het dal van de Lippe, een riviertje dat we tot vlak voor Hamm zullen volgen en waarbij we zelf zoveel mogelijk 'groene' gedeelten kiezen.
Tussen Benninghausen en Hovestadt zijn het prachtige stukken en om 11.06 houden we een pauze vlak voor Hultrop. Bij Lippborg rijden we het dal van de Lippe uit en komen dan terecht op een drukke autoweg waar we 7 kilometer over moeten rijden. We hebben wel een vluchtstrook om op te rijden maar het autoverkeer raast toch langs je heen.



Een vervelend stuk waar we 22 minuten over doen. Als we weer in de rust terug zijn (en ook de wind mee hebben!), houden we om 12u een lunchpauze op een bankje in de zon en fietsen daarna over de mooie Zechenbahntrasse naar Ahlen waar we de hele stad doorrijden over een prachtig pad langs het water (De Bruno-Wagler-Weg). We nemen in een lunchroom weer een pauze met thee en broodjes en gebak.
Dan racen we weer verder naar Sendenhorst en als we daar voorbij zijn houden we een korte pauze om bij te komen. Tenslotte komen we na Albersloh op de erg mooie route langs de Werse die fantastisch door het land slingert tot in Münster. Om 16.08 zijn we bij ons VODF adres, een Duits echtpaar dat graag Nederlands wil leren en dat gaat ze goed af. Bovendien kunnen we 's-avonds met ze mee-eten.


1009-langsdelippe
Het dal van de Lippe is één groot natuurgebied. Prachtig om in te fietsen en te wandelen.


Münster - Winterswijk

1109-BijnaInNederland
We zijn nu bijna in Nederland, voor de regen konden we steeds schuilen.

Woensdag 11 september, 80km
routekaartje

We hebben een VODF adres in Winterswijk dus kunnen we onbezorgd op pad en we vertrekken om 9.20 maar gaan eerst nog langs de supermarkt voor de noodzakelijke boodschappen. Dan rijden we via een drukke route de stad uit. We hebben vesten en lange broek aan want het is koud. Münster heeft wel een goed netwerk van fietspaden en is zelfs Duitslands fietsstad nummer 1.
Bij Mecklenbeck komen we op rustiger terrein en fietsen we weer meer tussen het groen. Er is één nadeel: we rijden de hele dag met sterke tegenwind!
Om 11.07 zijn we bij het mooie Stift Tilbeck waar we eerst (binnen) koffie met käsekuche nemen en later (buiten in de zon) thee met een roombroodje. We zijn er ruim een uur, het is een prachtig complex en er zijn veel bezoekers.
Als we om 12.18 Schapdetten binnenrijden barst er een vreselijk noodweer los met regen, hagel en zeer zware windstoten!



We kunnen in een bushuisje goed schuilen en er komt later nog iemand anders bij ons zitten die ook door het noodweer is verrast. De bui houdt een halfuur aan en dan vertrekken we weer. De route die we rijden (ten zuiden van Billerbeck) is erg mooi en plezierig om te fietsen, maar we moeten onderweg nog twee keer in bushuisjes schuilen voor nieuwe stortbuien. In Coesfeld houden we in het centrum nog een lunchpauze om 14.35. Als we in Goxel aankomen moeten we weer een schuilplaats zoeken voor de regen, en dit keer staan we onder de ingang van een kerk waarna we, vechtend tegen de wind, verder gaan naar Südlohn waar we onder de overkapping van een fietsenstalling (van een hotel) weer kunnen schuilen voor een stevige regenbui. We rijden verder onder dreigende luchten en om 17.34 passeren we de grens en rijden dan over de Rotweg naar Winterswijk en dit keer is het echt een rotweg want de regen komt weer met bakken naar beneden en dat blijft zo tot we om 18.13 bij onze verblijfplaats de fietsen in de garage kunnen zetten.


1109-DeGrens
We passeren de grens. Toen begon het te regenen…


Winterswijk - Nijverdal

1209-zwillbrockervenn2
Op weg naar het Zwillbrocker Venn hebben we nog mooi weer.
Ook daar schijnt de zon nog volop.
1209-NaderendeRegen
Bij het naderen van de Sallandse Heuvelrug nadert ook het slechte weer!

Donderdag 12 september, 58km
routekaartje

Vandaag wordt de slotdag van deze vakantie, want vanaf Nijverdal kunnen we mooi de trein (via Zwolle) naar huis nemen. Na de twee zware en lange etappes van de afgelopen dagen willen we het rustig aan doen. Het is zonnig maar fris als we eerst in het centrum nog wat boodschappen doen en daarna langs zéér rechte wegen langs Meddo naar het Zwillbrockervenn rijden, dat er ook nu weer prachtig bijligt. De koffie in Zwillbroek is pas vanaf 15u verkrijgbaar dus gaan we (opnieuw langs een kaarsrechte weg) naar Eibergen waar we bij de Hema koffie en een tompouce nemen.



Daarna over de oude spoorbaan (nu een fietspad) naar Neede en (over een rechte weg) naar Diepenheim. Pas vanaf daar gaan we over mooie slingerwegen verder en zijn om 12.40 in het centrum van Markelo waar we - schuilend voor een klein buitje - wat eten.
Dan naar het Borkeld en de Sallandse Heuvelrug voor ons einddoel: station Nijverdal. Ook onderweg moeten we weer schuilen (onder de bomen dan maar, schuilhutjes zijn in Duitsland veel vaker te vinden), en we rijden door de regen naar het station. We zijn nog mooi binnen de spitsbeperkingen van de NS en zijn om 16u weer thuis.


1209-OpWegNaarNijverdal
Op weg naar Nijverdal valt de regen en we houden het tot aan het station niet droog.

Laatste versie: 10 oktober 2024

Built with BBedit Terug naar de Indexpagina
Marc Zoutendijk – © 1993-2093
Hier is een mailformulier
powermacosx