fietsenindebergen-titel4
2008: La Sagra (2381m) doemt voor ons op. Op weg van Santiago de la Espada naar Pedra de Don Fadrique.

Wat is er te zien en te lezen?

De Pyreneeën, Alpen en Vogezen Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk en Zwitserland Speciale Fietsen
Spanje en Portugal Verenigde Staten Nederland Links En nog wat zaken

Laatste versie: 29 september 2024
Deze website gebruikt webfonts: Proxima en Artifika

Deze site is geoptimaliseerd voor de iPad.



2024 - Hitte in de Harz

fietsvanlyonel

D e Harz wilden we al langer nóg een keer bezoeken, nadat we daar in 2010 waren geweest. Zelfs dit voorjaar nog vertrokken we vol goede moed, maar de hevige tegenwind hield ons tegen. Vooral het in Quedlinburg gevestigde Lyonel Feininger museum wilden we graag zien.
We zijn vanuit huis vertrokken en hebben - de Harz naderend - een klein stuk met de trein gedaan. Vanaf ons vertrek (op 24 augustus) hebben we prima nazomerweer gehad en in de Harz was het zelfs 35º!
Na de Harz zijn we richting Werra gereden en via de Weser en de Diemel zijn we naar Münster gereden en via Winterswijk en Nijverdal weer naar huis. Tijdens de laatste 2 etappes hadden we veel tegenwind en op de laatste dag ook veel regen...
Op de foto de fiets van Lyonel Feininger waarmee hij destijds in Weimar en Dessau veel rondtrok met zijn schilder- en tekenspullen om de omgeving vast te leggen. Onderandere de beroemde serie van Gelmeroda schilderijen is dáár ontstaan.

Lees het hele verhaal



2024 - Op zoek naar rugwind

titelfoto

V athorst is op 12 mei het startpunt voor onze tocht waarbij we de R1 in de richting van de Harz willen gaan fietsen. Er waren 2 problemen:

  1. de bagage op de nieuwe e-bike van Jonne maakte die fiets instabiel waardoor we gebruik hebben gemaakt van onze door menskracht voortbewogen vertrouwde Cannondales
  2. De krachtige oostenwind maakte het fietsen in die richting onplezierig.
We besloten daarom een nieuw principe te hanteren: "waar de wind heen waait zullen we fietsen" en dat is ons uitstekend bevallen! We waren al in Duitsland toen we hiertoe besloten, en we hebben het grootste deel van onze tocht in Nederland gereden, maar zijn ook weer een paar keer de grens overgestoken.
Heel bijzonder was het gedeelte in Friesland waar we in NP de Alde Feanen een aantal fiets- voetgangerspontjes moesten nemen. De foto hierboven is bij de pont naar Earnewald gemaakt.

Lees het hele verhaal



2023 - Via Eifel, Ardennen en Vogezen naar Basel

titel-schaduwenopdevennbahn

V ught is op 19 mei het startpunt voor onze tocht richting Basel. We weten op dat moment nog niet wat het vervolg zal zijn als we eenmaal ons zuidelijkste punt hebben bereikt. Dat zuidelijkste punt werd Ottmarsheim en daar bleek dat terugkeer via de Vogezen en de Moezel onze voorkeur had. We hebben ook voor het eerst een buitenlandse fietstocht uitsluitend op de fiets gereden. Trein of vliegtuig kwamen er niet aan te pas.
We hebben ook dit keer de tocht op onze e-bikes gemaakt en hebben bijna 1600 kilometer gereden en ruim 10.000 hoogtemeters gemaakt.
De speciaal (één dag voor vertrek) aangeschafte regenbroeken hebben we niet nodig gehad want we hadden 24 dagen mooi weer met temperaturen tot 34º!

Lees het hele verhaal


2022 - Eifel, Saar, Hunsrück, Pfalz

titelpagina-erbeskopf De Erbeskopf was dit jaar het hoogste punt van onze tocht.

H eerlen is 17 mei het beginpunt voor een tocht die we na de coronapandemie van 2020 en 2021 maakten. In die 2 jaar werd reizen wereldwijd sterk afgeraden of zelfs onmogelijk gemaakt.
In 2021 hebben we 2 e-bikes gekocht waarmee we gedurende die pandemie - van huis uit - toch voldoende lange tochten konden maken zonder te vervallen in eindeloze herhalingen van steeds hetzelfde rondje.
Maar we wilden ook kijken hoe het ons daarmee zou vergaan op langere tochten waarbij ook zou moeten worden geklommen. Spanje viel af omdat e-bikes niet in het vliegtuig mee mogen, maar wijzelf ook niet stonden te trappelen om dat vliegtuig in te stappen.
Daarom kozen we voor dicht bij huis een gebied waar we ook in het verleden met veel plezier hebben gefietst. Het is ons - ook op de e-bikes - goed bevallen.

Lees het hele verhaal


2019 - Tussen Weser en Elbe

38graden
Onvoorstelbare temperatuur voor deze tijd van het jaar in deze streek: 38.2º!

W interswijk is 25 augustus onze startplaats voor een verrassende nazomertocht die al snel anders verliep dan we hadden gepland! En dat plan was om van de R1 het Duitse deel te volgen, in ieder geval tot aan Quedlinburg in de Harz en dan daar een vervolg te zoeken, afhankelijk van weer en stemming. Ook al omdat Jonne na onze vroegtijdig afgebroken reis in Spanje dit voorjaar niet wist of ze alweer langere stukken kon fietsen. Om die reden kozen we ook voor een route met niet teveel klimwerk. Maar we stelden ons plan al na 3 dagen bij omdat het extreem heet weer werd, zeker voor het gebied waar we doorheen en naartoe wilden. Op de tweede dag van deze tocht werd het al 39º op het heetst van de dag! Zodoende besloten we om onze route te verleggen en langs de Weser naar het noorden te fietsen waar het koeler was. Ook het fietsen langs de rivier zou koeler zijn. Bij het naderen van de waddenkust (bij Bremerhaven) kregen we te maken met het typische winderige, soms stormachtige kustweer en maakten toen een draai waarbij we richting Elbe zijn gaan fietsen door een verrassend mooi en fietsvriendelijk landschap. Toen ook daar het weer in ons nadeel dreigde uit te pakken namen we de trein naar de streek langs de Nederlands-Duitse grens en fietsen nog een paar prachtige dagen in de richting van onze thuisbasis.

Lees het hele verhaal


2019 - Málaga–Valencia

titelpagina-crucetillas
Jonne als eerste op de Crucetillas. We passeerden hier al eerder in 2000 en 2017.

M álaga is dit jaar de startplaats voor een verrassende voorjaarstocht. We waren sinds 2007 niet meer in Málaga gestart en zelf was ik voor een werkbezoek in 2011 voor het laatst daar geweest. Het oorspronkelijke plan was om na twee weken in Andalucia te hebben gefietst, een route te vinden naar het noorden om dan langs de kust vanaf Valencia óf via Cuenca en Teruel in de richting van Perpignan te gaan. Vandaar zouden we dan (deels met de trein) richting Rhônedal rijden en dan een weg naar huis zoeken.
Maar domme pech noodzaakte ons om al na twee weken - we waren vlak voor Valencia toen Jonne een vervelende val maakte waardoor verder fietsen niet meer goed ging - het vliegtuig terug te nemen!

Lees het hele verhaal


2018 - Eifel–Neckar–Rijn–Elzas

tunnelinkylldal
Het effectieve gebruik van de ruimte in de spoortunnels langs de Kylldalroute.

H eerlen is dit jaar de startplaats voor een bijzondere najaarstocht. We vertrokken met als doel in ieder geval de Kylldalroute nóg een keer te fietsen, maar nu stroomafwaarts naar Trier toe, maar voor het vervolg hadden we nog geen plannen. We hebben ons laten leiden door eerdere ervaringen in de fietsgebieden in Duitsland, door het weer (dat vrijwel steeds zomers was!) en door de mogelijkheden van treinvervoer, zowel in Duitsland als Frankrijk.
Zodoende kwamen we terecht in Mannheim waar we een fantastische tocht langs de Neckar hebben gemaakt naar de bron van die rivier, waarna we een stuk langs de Rijn hebben gereden. Met name het gedeelte tussen Schaffhausen en Weil am Rhein dat we in 2008 hadden gemist door pech met de fiets. Vervolgens zijn we de Elzas ingetrokken om tenslotte weer in de Eifel te eindigen om van daaruit via de Vennbahn in Kerkrade uit te komen. In de wijngaarden waar we langskwamen was het één grote explosie van druiven!
Het was een verrassende en ontspannende tocht.

Lees het hele verhaal


2018 - Faro–Dinant

Jonneworsteltnaarboven
In Portugal kregen we (te vaak) slechte weggetjes en erg steile stukken te verwerken.

F aro is dit jaar onze startplaats, net als in 2003 en 2005. We hebben goede herinneringen aan die twee fietstochten door een mooi land en een prachtige omgeving waarin we met plezier hebben gefietst.
Voor dit jaar hebben we geen vaste route en ook geen vast eindpunt want dat was ons in 2017 goed bevallen. We reden langs de kust naar het westen en vervolgens noordwaarts naar Lissabon. Verder naar Porto en dan langs de Douro naar Spanje. Vanwege erg drukke wegen (vooral langs de kust) met veel te veel auto's en de onmogelijkheid om alternatieve fietsroute's te kiezen voor onze fietsen met bagage, maar ook vanwege de niet aflatende tegenwind die ons met windkracht 5 tegemoet kwam, hebben we dit keer grote stukken met de trein gedaan.
Spanje hebben we dit keer alléén maar per trein gezien toen we vanwege regen, storm en onweer de trein van Salamanca naar San Sebastian hebben genomen. Eenmaal in Frankrijk hebben we eerst nog een stuk van de Velodyssée gedaan, maar opnieuw was slecht weer aan de westkust de reden om via Parijs naar Troyes te gaan en van daaruit fietsten we naar de Maas en langs die rivier uiteindelijk naar Dinant.
We hebben 2600 kilometer afgelegd, maar de helft daarvan per trein!
Portugal is ongelooflijk veel drukker geworden en het toegenomen autoverkeer is een ramp. Gevoegd bij het feit dat er niet echt een goede infrastructuur voor fietsers is, heeft dat er toe geleid dat we minder positief zijn over fietsen in Portugal. Er zijn echter wel initiatieven van Portugese fietsers om die infrastructuur te verbeteren. Maar het is wel een project van lange adem...

Lees het hele verhaal


2017 - Alicante–Goes

sneeuwplek4jaarlater
Vergelijk deze foto met die van 2013!

A licante is ook dit jaar weer het vertrekpunt van een lange fietstocht. Maar anders dan in voorgaande jaren hebben we op geen enkele wijze een terugvlucht geboekt vanuit Spanje. We willen namelijk proberen naar Bordeaux te fietsen om van daaruit de trein terug te nemen naar bv. Lille en dan nog wat fietsen door België om weer thuis te komen.
Al vaak zijn we in de Sierra de Segura geweest en ook dit jaar was dat een belangrijk doel, vooral ook om toch eens te kijken of de doorsteek dwars door het hart van dat prachtige gebied (van Pontones naar Cazorla) ook met ons type fiets en bepakking is te doen.
De foto hier links is genomen op dezelfde plaats als de foto die bij onze reis van 2013 staat, en ook het tijdstip van het jaar is hetzelfde, half mei. Maar het contrast kan bijna niet groter, toen sneeuwstorm en 0º, dit jaar: 25º en veel zon!
Voor het eerst hebben we dit jaar ook in Spanje een klein deel van het traject per trein afgelegd: wegens slecht weer hebben we tussen Teruel en Zaragoza daar de trein genomen. In 2000 waren we ook in deze streek, en toen al viel op dat dit gebied (uitgestrekte open vlaktes met veel wind) niet zo aantrekkelijk is om te fietsen. Dat hebben we dus nu anders gedaan.
Uiteindelijk hebben we ons doel (Bordeaux) gehaald zonder veel problemen, maar in Frankrijk is het moelijker om in deze tijd van het jaar (juni) een fiets in de TGV mee te krijgen, want er kunnen er maar 3 mee per trein en wij troffen vaak de situatie dat er nog maar één plek vrij was! Met de hulp van de loketmedewerkers van de spoorwegen is het uiteindelijk wel gelukt, maar dan moesten we toch wel via Parijs gaan, een idee dat ons in eerste instantie (drukke stad) niet zo leuk leek maar dat uiteindelijk best mee bleek te vallen.
Na Lille fietsten we nog door Vlaanderen, namen het veer Breskens–Vlissingen en fietsten door naar Goes, waarvandaan de NS bereid was ons ook weer thuis te brengen…

Lees het hele verhaal


2015 - Tegenwind rond de Vogezen

vogezentitel
Op het station van Bayon moeten de fietsen en de bagage de trappen op en af worden getild, liften/roltrappen kennen ze niet…

V ogezen. In 2014 hadden we in het najaar een tocht naar de Vogezen gepland, waarbij we via de Vennbahn zouden vertrekken. Jonne kreeg toen last van een achillespees en na 3 dagen waren we weer thuis. Na diverse proeftochtjes in dit voorjaar durven we een langere tocht wel weer aan en kiezen opnieuw de Vogezen als doel. Maar nu willen we eerst langs de Maas naar Nancy rijden om daar wat musea te bekijken en daarna naar het zuiden van de Vogezen te gaan en dan aan de oostzijde weer terug naar het noorden. Heel duidelijk uitgewerkte plannen hebben we niet, we zien onderweg wel hoe de route zich zal ontwikkelen.
De titel van deze tocht "Tegenwind rond de Vogezen" geeft al aan dat we opvallend vaak met tegenwind te maken hadden. Als we onze rijrichting aanpasten om de te verwachten rugwind te krijgen, veranderde ook de wind van richting en hadden we wéér tegenwind! Uiteindelijk namen we de trein naar de omgeving van het Lahndal, maar ook daar hadden we tegenwind! Kortom, deze tocht bracht ons op van tevoren niet voorziene plaatsen.

Lees het hele verhaal



2014 - Ibiza en Mallorca

kaapformentera
Kaap Formentara op Mallorca

I biza en Mallorca stonden niet direct op ons verlangslijstje, maar doordat we eerder dit voorjaar geen kans zagen om naar Spanje te gaan en we toch wel graag wat zonnig weer wilden hebben, besloten we om op deze twee eilandjes eens wat te gaan verkennen. Ons eerste plan was om naar Ibiza te gaan en dan de oversteek met de boot te maken naar Valencia om van daaruit nog een tocht over het vasteland te maken. Maar bestudering van de vaartijden maakte duidelijk dat we dan minstens 2 fietsdagen zouden verspelen. We kozen er daarom voor om na een rondje Ibiza de boot naar Mallorca te nemen waar we ook direct weer verder konden fietsen.
De fietsmogelijkheden op beide eilanden zijn goed en er is voor iedere soort fietser wel wat te doen. We zijn minder te spreken over de vriendelijkheid van de bevolking, want ze zijn nogal afstandelijk. De hartelijkheid die we op het Spaanse vasteland tegenkomen is hier ver te zoeken. Je ziet dat wel vaker bij eilandbewoners (maar ook in onbereikbare bergdorpjes). Mogelijk speelt ook het enorme aantal toeristen op beide eilanden een rol. Opvallend is bv. dat je op Mallorca standaard in het Engels of Duits wordt aangesproken.

Lees het hele verhaal


2013 Dwars door Frankrijk — van Basel naar Le Tréport

kanaaloverloire
Als we de Loire bereiken bij Cuffy, komen we daar via een kanaal dat óver de Allier heenloopt, een rivier die uitmondt in de Loire.

B retagne staat al geruime tijd op het lijstje "nog te bezoeken". We hadden echter geen duidelijk plan voor de route daarheen. Probleem is de (vermeende) lastige verbindingen met de Franse treinen. Dat bleek reuze mee te vallen. We gingen met de City Night Line naar Basel en namen daar de trein naar ons startpunt: Mulhouse. Vanaf daar eerst langs het Rijn-Rhône kanaal naar Nevers. Dan een stuk langs de Loire om uiteindelijk in Bretagne te komen.
Het fietsen langs deze route (Eurovelo 6) is behoorlijk saai want langs de eindeloze rivierdijken valt niet veel te beleven of te zien. Om die reden namen we de trein om de saaiste stukken over te slaan om zodoende in Bretagne meer tijd voor verkenningen te hebben. Daar hebben we prachtige stukken gereden over oude spoorlijnen, maar ook weer vervelende stukken langs bv. het kanaal van Nantes-Brest. We hebben ook nog een stuk van Normandië gedaan om tenslotte het laatste stukje naar huis weer de trein te nemen.
We hebben mooi weer gehad en alleen in de laatste week hebben we één etappe in stortregen en harde wind moeten fietsen. We hebben ruim 1500 kilometer gefietst.

Lees het hele verhaal


2013 Andalucia revisited — 4 seizoenen, miljoenen bloemen!

sneeuwsegura-5
Op weg van Pontones naar Segura de la Sierra kwamen we terecht in een flinke sneeuwbui.
Vergelijk met 2017!

IN 2012 gingen we in het voorjaar op stap voor een grote tocht door het zuiden van Spanje. Na 5 dagen strandden we met pech.
In mei van dit jaar vertrokken we opnieuw, nu op onze 2 losse fietsen omdat we zo meer kansen hadden de paden en wegen te verkennen die ik op mijn verlanglijstje had staan. Vanuit Alicante ging de tocht gedurende 4 weken door de Sierra de Segura en de Sierra Morena naar Sevilla. Het weer zorgde dit jaar voor een heel bijzondere verrassing: in de Sierra de Segura hebben we tijdens een week van zeer slecht weer een flink pak sneeuw gehad. De temperatuur lag rond het vriespunt en het wegdek was op sommige plaatsen (op 1600m hoogte) spekglad. Maar ook liep de temperatuur weer op tot 39° in de buurt van Sevilla. Ook zeer bijzonder was de uitzonderlijke hoeveelheid bloemen. Tijdens deze tocht hebben we ruim 18000 hoogtemeters weggewerkt.

Lees het hele verhaal



2012 De Harz, Weimar, Saale, Mecklenburg,
Rügen en Lüneburger Heide

ruegen-13
Prachtige duinroute op Rügen

H eel lang al hebben we de Harz op ons verlanglijstje staan, maar weersomstandigheden waren nooit gunstig als wij klaarstonden. Dit jaar wel! Ook hebben we enthousiaste verhalen over Rügen gehoord, het noordelijkste eiland van Duitsland. Met die twee als doel gaan we onderweg en beginnen onze vakantie in Wernigerode en rijden een rondje om en door de Harz.
Via Weimar reden we langs de Saale tot aan Halle. Verkenden daarna Mecklenburg-Vorpommern met prachtige meren voor we naar Rügen overstaken.
We besloten deze gevarieerde vakantie met een paar prachtige dagen op de Lüneburger Heide.
Voor het eerst sinds 1998 gaan we deze vakantie ook weer eens op twee ATB's op stap in plaats van op onze vertrouwde tandem. Daardoor konden we paden fietsen die met de tandem moeilijker (of niet) waren te doen.

Lees het hele verhaal


2012 Langs Maas, Ardennen, Moezel, Eifel en Roer!

De maas in de Ardennen

H et jaagpad door de Maasvallei tussen Givet en Charleville-Mézières is in 2008 geheel omgebouwd tot een prachtige fietsroute. Daar wilden we al vaker heen, maar pas dit jaar waren de omstandigheden gunstig.
Na dat fietspad gingen we door de Ardennen naar Luxemburg, zuidwaarts naar Thionville om daar langs de Moezel naar Trier te gaan. Ook de Eifel lag weer voor ons klaar en via de Roer keerden we naar huis terug.

Lees het hele verhaal


2012 Pech in het voorjaar!

tandwieltjessmerig
Dit zijn héél slechte onderdelen van de firma DT-Swiss.

E en tocht van ruim 3 weken had ik uitgezet waarbij we van Alicante via de Sierra de Segura naar de Sierra de Morena zouden fietsen. Doel was om een aantal weggetjes uit het verleden opnieuw te bezoeken, maar ook om te zien of bepaalde andere wegen die ik had opgespoord, inderdaad ook met de fiets konden worden bereden.
Na 5 dagen echter werden we getroffen door dezelfde pech die ons in 2008 al trof bij Schaffhausen: achternaaf kapot! En dit keer was reparatie/vervanging niet snel mogelijk, waardoor we onze reis hebben moet afbreken.
Maar we gaan zeker weer een keer terug!!

Lees het hele verhaal


2011 Zomer in de zomer!

001slotwurzburg
Het fraaie slot bij Würzburg.

N ederland had in de zomer van 2011 de natste juli sinds 1902!! Half augustus was het niet veel beter en besloten we richting Beieren te gaan, omdat daar wel zomer was te vinden. En hoe! We hebben 3 fantastische zomerweken gehad met temperaturen tot 36°!
We hebben – voor het eerst met ondersteuning van een GPS – een erg verrassende tocht gemaakt waarbij we vanaf Würzburg in een grote cirkel om München heen zijn gereden om via de route langs de Salzach en de Inn naar het noorden te gaan. Daarbij van dag tot dag bepalend wat de volgende bestemming zou worden. Erg veel mooie (en onverwachte) fietsroutes lagen op ons te wachten.
Tenslotte met de trein naar Dessau (vanwege Bauhaus) en dan langs de Elbe – via Magdeburg – nog verder naar het noorden. Uiteindelijk met de trein richting Nederland.

Lees het hele verhaal


2010 De weg naar het oosten – Herfst in de zomer

Kalibergen in Oostduitsland
Monte Kali bij Widdershausen in het Werradal

IN 2009 waren we op onze tocht naar het Thüringer Wald tot aan Hannoversch-Münden gekomen en we moesten toen omkeren vanwege slecht weer.
In 2010 (van 31/8 tot 18/9) lukte het wel en we hebben een erg gevarieerde tocht gereden vanaf Nijmegen langs de Rijn, via de Römerroute, een stuk langs de Ruhr en daarna een prachtig lang deel langs de Diemel naar de Weser. Dan richting Werra en via het indrukwekkende traject langs deze rivier naar de zuidkant van het Thüringer Wald.
Daarna door het prachtige woud met de Rennsteig, waarvan een deel langs erg vervelende en drukke autowegen loopt. Dan weer langs de Fulda en per trein zijn we daarna richting Hanau bij Frankfurt gegaan. Vanaf daar langs de Rijn tot Bonn, weer de trein naar Düsseldorf en dan via het Nordkanaal naar Venlo.
Het weer was redelijk herfstachtig deze vakantie maar we hebben opnieuw uitstekend kunnen fietsen over prachtige fietspaden langs de rivieren!

Lees het hele verhaal


Voorjaar 2010 – Alicante naar Valencia

Via Verde El Serpis
Langs de Via Verde "El Serpis"

T en noorden van Alicante en ten zuiden van Valencia ligt een mooi fietsgebied dat we al langer wilden bezoeken. We beginnen onze vakanties in Spanje vaak in Alicante en rijden dan meestal richting zuid-westen of west. Dit voorjaar was het weer erg mooi voor een tocht naar het noorden.
Erg liggen hier ook een paar mooie "Vias Verdes". Het natuurpark Albufera is een erg mooi stuk.

Lees het hele verhaal



Een dubbele vakantie in de zomer van 2009

Langs de Nohn
Een prachtig traject langs het riviertje de Nohn op weg naar Borler.

W e wilden naar het voormalige oost-Duitsland om een aantal tochten langs rivieren (Werra, Saale en Fulda o.a.) en spoorbanen te maken, maar vooral wilden we de "Rennsteig" doen. We zijn tot Hannoversch-Münden aan de Fulda gekomen en keerden vanwege slecht weer naar huis terug. Na een paar dagen hebben we de draad weer opgepakt en een verrassend 2e deel aan onze vakantie vastgeknoopt.
Het fietspadennetwerk in Duitsland heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt en er valt op steeds meer plaatsen uitstekend over grote afstanden te fietsen.
In deze vakantie hebben we 90% van de afstand gereden over uitsluitend voor fietsers bedoelde routes!

Lees het hele verhaal


De Eifel en het Lahndal in het voorjaar van 2009

Koolzaadvelden
Prachtige koolzaadvelden in bloei!

O nze ervaring in de Eifel (met het prachtige Kylldal), brachten ons ertoe om opnieuw naar de Eifel te gaan, maar regen en – opnieuw! – fietspech deden ons in weer een andere prachtige streek belanden: het dal van de Lahn! Vooral de oude stadjes langs de route, zoals Marburg en Limburg zijn de moeite waard.
Het werd een prachtige tocht.

Lees het hele verhaal



Zomer 2008 – Van Andermatt naar Vught

Op weg naar de Oberalppas
De eerste (en enige) serieuze klim deze vakantie: de Oberalp! Sympathiek zijn de bankjes die langs de route staan opgesteld!

V an Andermatt naar Vught fietsen was het plan. Daarbij de Rijn volgend tot aan Koblenz, dan de Moezel een stuk volgen en tenslotte vanuit Trier naar huis door Ardennen of de Eifel. Dat is ook allemaal uitgekomen, maar door een kapotte achternaaf ter hoogte van Schaffhausen (bij de waterval), moesten we 4 dagen afwachten om te zien of (en hoe!) we het gemaakte plan ook inderdaad uit konden voeren.
We hebben mooi weer gehad en het mooiste stuk van de tocht was eigenlijk het dichtste bij huis: De Eifel is een belevenis met prachtige fietsroutes.

Lees het hele verhaal



Voorjaar 2008 – Sierra de Segura revisited

Dalen naar de Rio Zumeta
Dalend naar de Rio Zumeta zijn we zojuist Gontar gepasseerd.

D e Sierra de Segura bezochten we in 2002 voor het laatst. We passeerden toen een leuke hospederia langs de Rio Zumeta, maar die was toen gesloten. Dit voorjaar lukte het ons om er wel een plekje te vinden. We zijn op de foto bezig aan de afdaling naar de Rio Zumeta, komend vanuit Pedro Andrés.
Maar ook de Sierra de Espuña bezochten we opnieuw, ditmaal ook om er te wandelen. Een plan dat we deze vakantie vaker uitvoerden. Het weer is deze vakantie prachtig geweest.
Deze vakantie zijn we ook bij de bron én de monding van de Rio Segura geweest.

Lees het hele verhaal



Herfst 2007 – Olijven in het kwadraat!


De route bestuderend van het fietspad.

S panje hadden we al sinds 2004 niet meer bezocht. Tijd voor een nieuw bezoek dus, vooral ook om eens te zien hoe de Vias Verdes te gebruiken zijn. Dit zijn fiets- en wandelroutes op oude spoortrajecten en ze zijn verspreid over heel Spanje te vinden.
Opnieuw waren we in de Sierra de la Subbética en opnieuw waren de olijven overvloedig aanwezig. In Jaén staan 60.000.000 olijfbomen, en we hebben ze bijna allemaal gezien!

Lees het hele verhaal



2007 – Oostenrijk, Duitsland, Slovenië en Tsjechië


Wel heel erg steil en vol keien!

W e gingen met de trein naar Freiburg en dan door het Zwarte Woud naar de oorsprong van de Donau in Donaueschingen. Vanaf daar volgden we de Donau tot aan Passau. We hebben daarmee het Donaufietspad tot aan Wenen bestreken in de afgelopen 3 jaar.
Vervolgens namen we de trein naar Maribor, omdat het weer in het noorden van Oostenrijk slecht was. Na een week in Slovenië en het zuiden van Oostenrijk namen we weer de trein naar het noorden, omdat nu het slechte weer in het zuiden werd verwacht! In het Weinviertel kun je erg mooi fietsen en er zijn uitstekende fietsvoorzieningen.
Een kort uitstapje bracht ons in Tsjechië en vervolgens moesten we voor slecht weer opnieuw uitwijken naar Oostenrijk en Duitsland waar we via de Altmühl route en de fietsroute langs de Main terugkeerden naar Frankfurt en van daar met de dagtrein terug naar huis.

Lees het hele verhaal



2006 – Een Rivierentocht door Oostenrijk

viabavarica-2.jpg
Nog zo'n onverwachte route:
De "Via Bavarica Tyrolensis", die het Inndal met München verbindt.

R ivieren in Oostenrijk zijn er genoeg! Van 12 augustus tot 9 september hebben we – beginnend en eindigend in München – een tocht door Oostenrijk gemaakt die ons langs de Inn, Donau, Enns, Ybbs, Salza, Mürz, Mur, Gail, Drau en de Isar voerde. Daarnaast nog de Ossiacher See, de Wörther See, de Chiemsee en nog wat water her en der.
Eén ding is zeker: De Drau fietsroute verslaat het Donaufietspad op alle fronten!
Zelf gaan proberen!

Lees het hele verhaal


2005 – Najaar in de Vogezen en de Elzas

Op de Ballon d'Alsace
Uitzicht vanaf de Ballon d'Alscae.

V an 16 tot 23 oktober waren we in de Vogezen en de Elzas. Onvoorstelbaar mooi herfstweer met temperaturen tot 23°! De herfstkleuren waren overweldigend, zowel in de bossen als in de wijngaarden.
In deze streek liggen behoorlijk veel goede fietspaden en zijn de route's goed gemarkeerd.
We namen de nachttrein naar Basel en stonden daar om 7u 's-ochtends klaar voor vertrek.

Lees het hele verhaal


2005 – Rondreis Algarve en Alentejo in Portugal


Heet en droog. We passeren hier het dorpje Panoias op weg naar Aljustrel.
Maar daar waren alle hotels vol en toen moesten we nog 54 kilometer verder. . .

V an 24 april tot 4 mei waren we voor een korte rondtocht opnieuw in het zuiden van Portugal. Het was een extreem droog jaar met veel schade daardoor aan de natuur, vooral door veel bosbranden. Er waren ook veel minder bloemen, terwijl het voorjaar normaal gesproken een bloemenzee hoort te zijn!
We reden dit keer naar de kust aan de Atlantische oceaan die ons sterk aan de kust van Oregon deed denken!

Lees het hele verhaal


2004 – Van Wenen naar Nice
Wereldreis door 5 landen


Op de Iseran heb ik de borden even aangepast. . .
Nice 2004 aankomst
Op de Boulevard van Nice.

O p 17 augustus 2004 vertrokken we uit Wenen om op 14 september in Nice aan te komen. Langs de Donau, Oostenrijkse en Duitse meren, Oostenrijkse Alpen, Duitse Alpen, Italiaanse Alpen, Zwitserse Alpen, Italiaanse meren, Franse Alpen en nog veel meer (25.000 hoogtemeters!).
Vrijwel de gehele tocht (2000 kilometer) hadden we uitstekend fietsweer. We kregen gaandeweg het idee dat we met een wereldreis bezig waren, zoveel verschillende culturen en landschappen!
Een minpuntje is wel de ongelooflijke drukte op vrijwel alle wegen. Zelfs buiten het seizoen rijd je vrijwel steeds in de uitlaatgassen!
Hoogtepunten (letterlijk en figuurlijk): De Stelvio en de Iseran.

Lees het hele verhaal


2004 – Winter in de Lente
Een rondje vanuit Madrid

De besneeuwde Sierra de Guadarrama
Sneeuw in de Sierra de Guadarrama maakte de bergpassen onbereikbaar!

M adrid leek ons een mooi startpunt om naar de Sierra de Guadarrama te gaan om wat lentezon te vangen. Dat werd een heel ander plan toen we er eenmaal waren, want sneeuwval in de bergen rond Madrid maakte een groot aantal hogere bergpassen per fiets onbereikbaar. In de richting van de Serrania de Cuenca hebben we toen wel een mooie, maar koude tocht kunnen maken.

Lees het hele verhaal



2003 – Van St. Affrique naar Hendaye
In de zomer opnieuw in de Pyreneeën

Marc en Jonne op de Tourmalet
Eindelijk in de zon hierboven (zie 1992/1993)

W e wilden de Pyreneeën wel weer eens zien, maar gecombineerd met wat andere stukken van Frankrijk. We begonnen in de Montagnes de l'Espinouse, daarna de Montagnes Noir en daarna naar de Pyreneeën, waarna de Port de Lers onze eerste col werd in de Pyreneeën. Daar kregen we wel te maken met een verbogen kettingblad én een gebroken ketting!
We reden van 23 juni tot 20 juli. Het weer is fantastisch geweest en eindelijk (na 10 jaar) hebben we in "Grand Beau Temps" ook de Tourmalet klein gekregen!

Lees het hele verhaal



2003 – Van Faro naar Sevilla
Een tocht in het voorjaar van 2003 door Portugal en Spanje

Brug onder water
Het prachtige weggetje van Montalvo naar Serpa,
voert over deze brug onder water.

P ortugal stond ook al een tijdje op onze wensenlijst als fietsbestemming, en we besloten om van Faro naar Sevilla te fietsen. We reden van 24 april tot 11 mei. Portugal is ons erg bevallen en zal zeker vaker op het programma komen te staan.
We kwamen Spanje weer binnen via Extremadura, en dat is behoorlijk tegengevallen, vooral door de weinig fietsvriendelijke wegen, de stugge bevolking en de eindeloze bossen met kurk- en steeneiken.
De Sierra de Aracena (onderdeel van de Sierra Morena) was weer wel erg mooi.

Lees het hele verhaal


2002 – Málaga in de herfst
Een korte rondtocht


Het prachtige dal naar de Puerto de Los Alazores

E en korte tocht van een week in de herfst van 2002. Vooral de Sierra de Subbética is een verrassing. Ook het weer was erg goed.
2002 was voor ons een vruchtbaar Spanjejaar, we hebben het 3 keer bezocht: voorjaar, zomer en herfst!

Lees het hele verhaal



2002 – Cantabria Revisited
Het noordwesten van Spanje en de Picos de Europa

Bushuisje op weg naar San Glorio
Tijdens de beklimming van de San Glorio een moment om de kleren en onszelf even te laten drogen!

V an 21 juni tot 13 juli een hernieuwde kennismaking met een gebied waar we in 1999 een fantastische tocht onder ideale omstandigheden hebben gereden.
Dit keer waren de weergoden iets minder gunstig gestemd want we troffen tamelijk Hollands weer aan met regen, wind en behoorlijk lage temperaturen!

Lees het hele verhaal



2002 – De Ronde van Alicante
Een korte voorjaarstocht

De bergen rond Orihuela
De bergen rond Orihuela.

A licante was het startpunt voor een korte rondtocht van 26 april tot 9 mei. We kwamen weer in de Sierra de Segura en hebben onze tocht verder laten bepalen door de weersvoorspellingen in Spanje, want dit voorjaar was het er tamelijk slecht met zeer veel regen. Gelukkig hebben we daar goeddeels omheen kunnen fietsen.
Zeer bijzonder waren de enorme hoeveelheden citroen- en sinaasappelbomen die overal in bloei stonden. Ook de bloemenpracht was weer overweldigend.

Lees het hele verhaal


2001 – De Westkust van Amerika
Van Portland naar San Francisco

Cape Sebastian

V an 17 juli tot 19 augustus waren we in Amerika om een tocht te maken langs de kust van Oregon en California. Deze kust is zeer indrukwekkend, de Oregon Pines en de enorme Redwoods zijn hier nog veel grootser dan elders en de Lost Coast is een ruig en onherbergzaam gebied waar we prachtig hebben gefietst.
We vertrokken vanuit Portland en eindigden in San Francisco.

Op de foto een mooi uitzicht bij Cape Sebastian – in Oregon, over de pacific. Langs de kust zijn veel van dergelijke rustige uitkijkpunten te vinden.
Let op de kromming van de aarde aan de horizon!

Lees het hele verhaal


2000 – Gekookt en gestoofd, Zig-Zag door Spanje!

K ris-kras door Spanje. Van 21 juni tot 25 juli 2000 maakten we op de tandem, dwars door Spanje, een tocht van Alicante naar de Sierra de Cazorla, daarna de Serrania de Cuenca en dan via het Ebro-dal naar de Pyreneeën, om tenslotte in Argelès-Gazost te eindigen.
Een tocht door het onbekende Spanje met zeer veel verrassingen!

We werden in ieder geval gekookt en gestoofd door de onvoorstelbare hitte: 43°! En dat was om 8 uur 's-avonds.
De foto hiernaast is gemaakt op weg van Alarcon naar Cuenca, 's-ochtends om 7 uur, dan was het nog een beetje uit te houden.

Lees het hele verhaal


1999 – Picos de Europa

Picos de Europa

H et dal van Fuente Dé – het hart van de Picos de Europa.
In de nazomer van 1999 maakten we hier een fantastische tocht. Een zeer indrukwekkend berggebied dat steeds de indruk wekt dat het er veel hoger lijkt dan het in werkelijkheid is!
Een overweldigende natuur en prachtig weer maakten deze tocht compleet.

Lees het hele verhaal



1998 – De Pyreneeën revisited!

F rankrijk blijft een mooi fietsland en van 17 augustus tot 12 september 1998 waren we opnieuw in de Pyreneeën. We begonnen aan de Franse kant, staken over via de Pourtalet, zwierven daarna rond aan de Spaanse zijde waarbij we ook in het Ordesa park zijn geweest, en keerden via de Col d'Ares weer terug in Frankrijk. Het bijzondere was dat we dit keer op de tandem zijn gegaan. Een heel bijzondere tocht.
Het fietsen op de tandem beviel ons zo goed, dat we vanaf dit jaar alle volgende tochten ook op de tandem hebben gemaakt!

De foto links is het bekende kruispunt op de Col du Soulor, de rechterfoto is genomen in het Ordesapark.

Lees het hele verhaal


1998 – Málaga – Almería en terug
Verkenningen in Andalucia

E en tocht in Mei 1998 in het zuiden van Andalucia. Op deze tocht hebben we (genoodzaakt door het weer) een route gereden die geheel afweek van het oorspronkelijke plan.
Heel bijzonder was het feit dat er werkelijk miljoenen (wat zeg ik, miljarden) bloemen in bloei stonden.
Ook opvallend was dat de grote droogte van 1995 (zie: Strijd in de Sierra Nevada) nu voorbij is, alle stuwmeren zijn vol.

Op de foto probeert Jonne de stormachtige wind op de Cabo de Gata te weerstaan!

Lees het hele verhaal


1997 – Van Málaga naar Segovia en Madrid

E en tocht in de zomer van 1997 (21 juni – 17 juli) via de Sierra de Cazorla, Sierra Morena, Sierra de Gredos en de Sierra de Guadarrama.
Een groot aantal verschillende landstreken en verschillende mensen. Er zijn veel foto's in dit verhaal opgenomen.

Foto: op weg naar het voor fietsers zo belangrijke bruggetje bij Luciana.

Lees het hele verhaal



1996 – Kokend in Californië!

Y osimitepark was indrukwekkend! Verslag van een indrukwekkende tocht in de High Sierra's, Yosemite park, Gold Country en Sonoma/Napa Valley in Juli 1996. De titel slaat op de hoge temperaturen waarin we gefietst hebben: 41°C was het maximum! Dit was onze eerste fietstocht in de VS.
De foto rechts is een terugblik op de fantastische Yosemite Vallei.

Lees het hele verhaal


1995 – Een achtje in de Alpen.

V erslag van een tocht naar de Franse Alpen (nazomer 1995) waarbij ook de Bonette op het programma stond. Daarnaast Alpe d'Huez, Galibier, Izoard, Col de Vars, Croix de Fer en nog vele andere.

Op de foto de Col de la Bonette

Lees het hele verhaal



1995 – Strijd in de Sierra Nevada!


De Pico, helemaal linksboven op de foto.

E en verslag over de beklimming van de Collado de Veleta (de hoogste, per weg bereikbare, pas van Europa) en de rest van een prachtige fietstocht door Andalucia in mei/juni 1995.
Nieuwe foto's geplaatst in 2007.

Lees het hele verhaal



De Pyreneeën van kust tot kust

Peyresourde
1992: de eerste keer van ons leven op de Peyresourde. Het weer kon niet beter zijn!
estanystmauricienjonne
1994: Estany Sant Maurici in de Spaanse Pyreneeën

N a onze eerste Pyreneeëntocht in 1992 besloot ik de verhalen ook op een website te publiceren. Het WWW zag er toen nog zeer eenvoudig uit met niet meer mogelijkheden dan tekst en foto's te combineren en van enige vormgeving was geen sprake (anders dan wat html 1.0 toen mogelijk maakte!). Dat eerste verhaal (uit 1992) plaatste ik trouwens pas in 1994 online.
Deze verhalen zijn in december 2011 herzien en aangepast en van meer foto's voorzien.

In de zomers van 1992, 1993 en 1994 maakten wij een aantal lange fietstochten door de Pyreneeën. De tochten van 1992 en 1993 waren van kust tot kust, de tocht van 1994 was een rondtocht tocht die vooral in het Spaanse gedeelte van de Pyreneeën werd gereden.


1992 – West naar Oost 1993 – Oost naar West 1994 – Spaanse Pyreneeën


Terug naar de index

sagra1
In 2008 staan we weer oog in oog met "La Sagra", maar nu komend uit Santiago de la Espada. In 2002 kwamen we van de andere kant en zagen pas deze reus toen we hier boven waren.

Algemene Opmerkingen over het gebruikte materiaal

De fietsen.

T ot mei 1998 reden we op een Cannondale M900 en M700 ATB met 24 resp. 21 versnellingen. Onze bagage zat in kleine (zelf gemaakte) canvas fietstassen op de achterdrager. Vóór hadden we een AGU stuurtas.
Van augustus 1998 tot 2012 hebben we al onze tochten op een tandem gereden. Zie verderop voor meer details over deze tandem. Vanwege de mogelijkheid om per vliegtuig (maar ook per trein) de fiets mee te kunnen nemen, zijn we in 2012 weer overgestapt op het rijden op onze afzonderlijke Cannondale's. Die heb ik beiden helemaal opnieuw voorzien van nieuwe remmen en versnellingen, aangepast aan de technische ontwikkelingen. Triple: 48-36-26 en 9-sp: 11-34.
In 2021 hebben we 2 e-bikes aangeschaft (een Koga e-world traveller en een Cannondale Tesoro, later een Koga Evia) en de tochten in 2022, 2023 en najaar 2024 met die fietsen gemaakt.

En hier is het gereedschap dat we meenemen:

Gereedschap mee op de fiets

En dat gereedschap gaat (met uitzondering van de reservebanden) in deze kist:

Gereedschapskist op de tandem

Terug naar de index

De Tandem.

cannondale2011
Zo ziet onze huidige tandem er uit.
voortassen2011
Voortassen
Fietstas achter
Achtertassen

V an 1998 tot 2006 hebben we op een Burley Samba gereden, met 24 versnellingen.
Vóór 52, 42, 28 en achter 11 t/m 34. Oorspronkelijk zat er 11-28 op, maar toen ik voor onze tocht langs de Amerikaanse westkust alle onderdelen heb vervangen, leek een iets lichter verzet me wel handig, en dat is in de praktijk ook wel gebleken. Vooral de wat langer durende klimmen zijn dan goed vol te houden. In 2004 heb ik het lichtste verzet op 28 x 34 gebracht (was 28x32), want je merkt toch wel dat je wat ouder wordt. Ook het stuur heb ik toen vervangen door een vlinderstuur met meer mogelijkheden.
Deze tandem heeft voor de stoker een speciale Softbeam gemonteerd, een verende – koolstofvezel – buis waarop het zadel zit. Voor de stoker wordt het rijcomfort daardoor aanzienlijk verhoogd.
In 2007 hebben we een Cannondale Touring Tandem gekocht. Voorzien van Magura hydraulische velgremmen, én een hydraulische schijfrem op het achterwiel. 27 versnellingen (48,38,26 en 11 – 34). Ons lichtste verzet is weer wat lichter geworden (26x34), maar wat we nu wel missen is het grote 52x11 verzet dat op vlakke stukken en/of wind mee op een tandem altijd een plezier is om rond te trappen!
De Magura schijfrem heeft veel problemen gegeven en gaf altijd veel schurende en piepende bijgeluiden. Ik heb hem vervangen door een Avid mechanische schijfrem. Het was wel zo dat op de Burley wel eens schakelproblemen optraden, en dat is wat op de Cannondale vlekkeloos gaat. Op de Burley had ik grip-shifters, nu zijn het 2 kleine hendeltjes die licht en foutloos schakelen.
We hebben op deze nieuwe tandem erg moeten wennen aan de andere stabiliteit en het rijgedrag.
De bagage zit in vier Ortlieb voor- en achtertassen, alsmede een door ons zelf gemaakte tas die bovenop de twee achtertassen past. Voor de stoker hebben we een zelf ontworpen en gemaakte stuurtas.
We hebben tot 2012 op deze tanden gereden.


De stokertas
De speciale stuurtas voor de stoker.

Terug naar de index

Voorbereiding op de bergen.

sagra4
2008: La Sagra torent hoog boven het omringende landschap uit. Met Google Streetview is deze hele klim ook vanachter je beeldscherm te doen. Je rijdt dan ook nog eens door een besneeuwd landschap!

H oewel we ons in het dagelijks leven vaak per fiets verplaatsen, zijn we geen getrainde fietsers. In het beklimmen van bergen hadden we maar een beperkte ervaring: hoger dan 800 meter waren we nooit geweest. Voorafgaande aan deze tochten probeerden we nog wat kilometers in de benen te krijgen in de heuvels van Limburg. Bovendien had ik de tochten zo uitgezocht dat we in de eerste dagen niet al te veel hoefden te klimmen zodat we konden toewerken naar de te leveren prestaties. Ter voorbereiding hadden we van Bart Aardema "Fietsen in de Pyreneeën" doorgelezen om een indruk te krijgen van wat ons te wachten stond. Ook handig is de Atlas des cols des Pyrenees van Altigraph Edition, waarin van alle cols goede hoogteprofielen en beschrijvingen van de route staan. Onze gemiddelde snelheid bergopwaarts bleek op 5-7 km/u te liggen. Per uur werd op deze manier gemiddeld 300m hoogteverschil overbrugd. Tijdens het klimmen pauzeerden we regelmatig om op adem te komen, foto's te nemen of te genieten van het uitzicht.

Bij afdalen in de regen krijg je altijd ijskoude handen maar daar vonden wij een ideale oplossing voor: een paar dunne katoenen handschoentjes en daar overheen ruim zittende plastic afwas-handschoenen!! Geen gezicht maar je gaat lachend met warme handen naar beneden. Onze regenpakken waren van Mont-Bell en voor onze schoenen hadden we gamaches van Agu.
Opmerking 1995:
Inmiddels hebben we al aardig wat fietstochten in de bergen gemaakt en kunnen we onszelf niet meer als "ongetrainde" fietsers beschouwen. Desalnietemin geldt nog steeds dat we buiten deze tochten door en in de bergen, niet veel aan echte training op de fiets zelf doen. We rijden niet wekelijks honderd km of meer om onze conditie op peil te houden.
Opmerking 2011:
En na ruim 45.000 kilometer zijn we natuurlijk gewoon wel voorbereid op wat er nog meer gaat komen!


Terug naar de index

De Kaarten.

Opmerking 2024:
De hieronder genoemde kaarten en opmerkingen daarover hebben betrekking op een periode van meer dan 20 jaar. Kaartnummers, namen en andere details kunnen daarom niet meer gelden of relevant zijn.
Tevens geldt natuurlijk ook hier dat de opkomst van het digitale kaartmateriaal met zeer grote sprongen vooruit gaat en in combinatie met een GPS (zoals wij sinds 2011 doen) is een papieren kaart niet vaak meer nodig. Tóch neem ik nog altijd een papieren kaart mee, want batterijen kunnen leeg raken…
Ik gebruik sinds 2011 altijd de kaarten van OpenStreetMap als basis en met de hulp van Basecamp van Garmin kan ik op mijn computer alles terdege voorbereiden. Ook hulpmiddelen als ridewithGPS en Komoot zijn nu standaard.

Het kaartmateriaal voor Frankrijk:
D e basisroute is uitgezocht op Michelinkaarten 85/86 die we thuis lieten. De volgende kaarten hadden we steeds bij ons:

Met deze kaarten kun je in de gehele Pyreneeën goed uit de voeten. De kaarten zijn echter zo ingedeeld dat de Spaanse stukken er nauwelijks op voorkomen. Alleen het gebied rond de Bonaigua staat wel op deze kaarten.


Voor de Alpen gebruikte ik de 1:25.000 serie van het IGN die verschijnt onder de naam: Les Cartes touristiques locales. De nieuwe serie van deze kaarten is wat logischer ingedeeld waarbij telkens een landschappelijk bij elkaar horend gebied op een kaart staat. Deze kaarten kun je het beste in Frankrijk zelf kopen, ze zijn hier niet altijd te krijgen en in ieder geval een stuk duurder dan in Frankrijk.


Terug naar de index

Het kaartmateriaal voor Spanje:
F irestone T-33 als grote overzichtskaart. Daarnaast de (in Nederland aangeschafte) kaarten van het Spaanse IGN en de MOPU (of MOPT). Deze kaarten heten Mapa Provincial en zijn op schaal 1:200.000. We gebruikten de kaarten van Gerona en Lérida. Deze kaarten bleken erg tegen te vallen. Veel informatie ontbreekt (namen van dorpen of de dorpen zélf, stuwmeren die er wél zijn maar niet op de kaart staan, enz.) en ook de hoogte-informatie is onduidelijk. Ook de T-33 heeft onjuiste of geen informatie maar is toch betrouwbaarder. Bovendien wordt in Spanje druk aan het wegennet gesleuteld. Prachtige mooie slingerende fietsweggetjes zijn nu strakke rechte autowegen met een vluchtstrook voor de fietser. We hebben nog het meest gehad aan de Guia Cartografica kaarten van Editorial Alpina op schaal 1:25.000, 1:40.000 of 1:80.000. Ook voor het gebied rond het Ordesa Park zijn deze kaarten heel geschikt. Deze kaarten zijn voorzien van een boekje met informatie over het betreffende gebied. Maar heel vaak is dat weer in het Catalaans! Er zijn in (met name) Catalunya wel heel goede kaarten in de maak. Dit zijn de 1:50.000 kaarten van heel Catalunya. Deze hebben we ter plaatse aangeschaft. Ze zijn afkomstig van de Generalitat de Catalunya, en de serie van zo'n 30 kaarten is nog niet compleet verkrijgbaar maar voldoet aan dezelfde eisen als de Nederlandse en Franse topografische kaarten.


Voor het noordwesten van Spanje en de Picos de Europa gebruikten we de Michelin 442 en de Firestone T-21, T-22 en R-2 kaarten. Voor wandelingen of ATB tochten in de Picos zijn de kaarten van Adrados aan te bevelen (1:80.000 en 1:25.000), ze zijn ter plaatse volop verkrijgbaar.
1998:
Bij een bezoek aan een kaartenzaak in Málaga bleek dat de 1:25.000 kaarten nu voor geheel Spanje op grote schaal worden vernieuwd en uitgebracht. Ze zien er uitstekend uit en bevatten goede, recente gegevens.
2004:
Michelin heeft een nieuwe serie kaarten uitgebracht op de schaal 1:150.000 onder de naam "Zoom" die mooi gedetailleerd zijn. Momenteel zijn die verkrijgbaar voor de volgende gebieden:


Terug naar de index

Het kaartmateriaal voor Oostenrijk en Duitsland.
A DFC is de grote Duitse organisatie voor fietsers die een uitstekende serie van 27 kaarten uitgeeft op schaal 1:150.000 waarmee heel Duitsland wordt bestreken. De kaarten bevatten lokale, regionale én mountainbike routes. Ze worden regelmatig vernieuwd. Ze zijn in Duitsland zelf niet altijd makkelijk te vinden, maar de grotere boekhandels hebben ze wel. Ook kun je ze in hun webwinkel kopen.
Daarnaast brengt de ADFC een serie van ruim 40 Regionalkarte uit (schaal 1:50.000/75:000) met voor de fietser mooie gebieden. Déze kaarten zijn vaak alleen maar lokaal te verkrijgen of moeten voor je worden besteld.

Tenslotte is daar nog de firma Esterbauer, die in handzaam formaat de welbekende Bikeline serie uitbrengt. Dit zijn echte themagidsen met gedetailleerde kaarten en veel informatie over de route. Informatie over historie, cultuur en toeristische zaken. Ze beperken zich niet tot Duitsland maar hebben gidsen voor de hele (fiets)wereld!
Tenslotte zijn er nog de zeer gedetailleerde kaarten van Kompass, feitelijk meer gericht op de wandelaar en bergbeklimmer, maar soms laten ze precies dát zien waar je naar op zoek bent! In Oostenrijk kun je met deze kaarten uitstekend op weg, maar ook de kaarten van Freytag & Berndt zijn een goede keus.


Terug naar de index

De Verblijfplaatsen en andere zaken.

Frankrijk (1992, 1993, 1995, 1998, 2000, 2003, 2004, 2005, 2012, 2013)
V óór de tocht zoek ik thuis uit (met Michelin kaart en gids) waar hotels zijn te vinden en baseer daarop het etappeschema. Eenmaal ter plekke blijken er vaak veel meer mogelijkheden te zijn zodat we nooit problemen hebben gehad met het vinden van een geschikte verblijfplaats. Meer informatie vonden we in plaatselijk verkregen folders. Een keer stuurde de Franse VVV ons naar een andere plaats dan was uitgezocht door onszelf omdat daar beslist geen hotel zou zijn. Na 30 km omrijden bleek het geadviseerde hotel vol, waarna we alsnog naar onze eerste keus doorreden (gelukkig bergaf), alwaar minstens 3 hotels bleken te zijn!! Op veel plaatsen in Frankrijk kom je bovendien Centres de Vacance tegen en het blijkt mogelijk om daar ook een nacht door te brengen, inclusief diner, ontbijt en lunchpakket voor de volgende dag! De hotels varieerden van eenvoudige herberg tot 3-sterren hotels of appartement met ijskast en keuken. Prijzen van 170 FF t/m 400 FF met een gemiddelde van 220 FF per (tweepersoons) kamer per nacht. Betalen met creditcard is bijna altijd mogelijk. Het stallen van de fietsen was zelden een probleem: op de binnenplaats, in het skihok, in de bar, in het restaurant, in het washok, op het balkon van de kamer, altijd was er wel een plaats te vinden en was men zeer behulpzaam, behalve één keer en toen zijn we verder gegaan naar een ander hotel.

De kosten van levensonderhoud (eten onderweg, restaurants) zijn in Frankrijk hoog, zeker in vergelijking met Spanje betaal je forse bedragen. Als je echter in de supermarkt zelf je eten koopt en meeneemt naar je hotelkamer (stokbrood met kaas gaat er altijd in!) kun je ook voortreffelijk eten. In algemene zin is ons opgevallen (en ook tegengevallen) dat de kwaliteit van het Pyreneeën voedsel niet heel bijzonder is. Vrij vet klaargemaakte en stevige kost. Zeker in de centrale Pyreneeën valt het in vergelijking met bv. de mediterrane keuken ronduit tegen.
In de Alpen is een overvloed aan hotels beschikbaar maar in de zomer zijn die wel allemaal druk bezet. In de periode dat wij er verbleven (eind augustus – half september) was er echter alweer volop plaats (sommige wintersporthotels zijn dan alweer dicht, die zijn alleen in juli en augustus open voor de vakantie en tour de france) en we hebben altijd direct iets gevonden.
Het eten in de Alpen is over het algemeen goed. Probeer hier zeker de kaasfondue!
In Frankrijk werd de giromaatpas wel eens geweigerd door een automaat maar de pas kwam wel altijd terug. We hebben één keer meegemaakt dat (op een zaterdag) geen enkele automaat met een giromaatpas tot uitbetaling was te bewegen terwijl dezelfde automaat wél betaalde op de creditcard (ook van de postbank)!


Terug naar de index

Spanje (1994, 1995, 1997, 1998, 1999, 2000, 2002, 2003, 2004, 2007, 2008, 2010, 2012, 2013, 2014)
IN de zomer van 1994 werd een recordaantal toeristen in Spanje verwacht en in juni waren er alarmerende berichten over hotels die al helemaal volgeboekt zouden zijn. We gingen dus enigszins ongerust op weg! Geheel ten onrechte bleek echter. We hebben (zelfs aan de kust) niet één keer naar een ander hotel moeten zoeken omdat het vol was! In Spaanse kranten bleek ook uit de berichtgeving dat de hotelbezetting aan de kusten krap 65% was en dat pas in augustus (als de Spanjaarden én de Fransen zelf op vakantie gaan) een bezetting van rond de 95% werd verwacht. Bovendien is het aantal mogelijkheden om in Spanje een verblijfplaats te vinden veel groter dan we verwacht hadden. Zelfs in de kleinste dorpjes tref je wel iets aan. Deze zijn vaak niet vermeld in de officiële gidsen maar de kwaliteit is er niet minder om. Wij gebruikten om ons te oriënteren op de hotels de gidsen van Turespaña, verkrijgbaar bij het Spaanse verkeersbureau in Den Haag.

In 1998 en 1999 viel onze vakantie gedeeltelijk samen met die van de Fransen en Spanjaarden, en dat is behalve aan de prijzen ook goed te merken aan de drukte op de wegen en de toeloop bij allerlei toeristische attracties. Een enkele keer moesten we wat langer zoeken om een hotel/hostal te vinden.
Ook in Spanje is het stallen van de fiets nooit een probleem geweest, alhoewel we in 2000 voor het eerst te maken kregen met hotels waar we voor de stalling van de fiets moesten betalen. Dit was dan altijd wel in de luxere hotels.
In Spanje wordt het ontbijt laat gegeven. Vaak kun je niet voor 8 uur terecht. We vertrokken dan ook vaak na in onze kamer een eigen ontbijt te hebben klaargemaakt. De lunch (warm) en het diner (ook warm) worden ook laat gegeven: de lunch vaak vanaf 14:00u en het diner niet vóór 21:00u. In de grotere plaatsen (en vooral toeristenplaatsen) zijn echter genoeg restaurants te vinden waar je de hele dag terecht kunt. De maaltijden zijn goedkoop: €10,- tot €20,- per persoon voor een uitgebreide maaltijd met wijn. De prijzen van de hotels in Spanje zijn (ook in juli!) nog vaak heel schappelijk. Prijzen van €25,- tot €60,- voor een tweepersoonskamer en in een hostal vaak maar rond de €20,-. Pas in augustus wordt het duurder. Ook het eten in Spanje is goedkoop.
Je kunt in Spanje op zeer veel plaatsen met een creditcard betalen, maar tegenwoordig (na 2012) is dat ook vaak mogelijk met je gewone (maestro) betaalpas.


Terug naar de index

Col d'Ares ernstig verzakt/gestegen???

Kijk hier voor foto's en info.

Built with BBedit Marc Zoutendijk – Vught © 1993-2093
Hier is een mailformulier
powermacosx